Sökning: "Sports directors"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Sports directors.

  1. 1. Fotbollsspelarnas upplevelser av agenter efter agentlicensens avreglering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Adnan Huseincehajic; [2021]
    Nyckelord :deregulation of the agent license; trust; competence; professionalism; avreglering av agentlicensen; förtroende; kompetens; professionalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how the deregulation of the agent license has affected football players' experiences of agents in general, the trust in agents and the experience of the agents' competence and professionalism. To gain an understanding of the football players' experiences, the Rational Choice theory was chosen, where the Principal Agent theory was used to explain the results of the study. LÄS MER

  2. 2. Corporate governance and organizational relations: The rules of the game for a Swedish Football Club

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Louise Hiort af Ornäs; Petter Aasa; [2020]
    Nyckelord :Corporate Governance; Stakeholder Management; Resource Dependence; Hybrid Organization; Sports Management;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand how an elite football club accommodates their environmental uncertainties and the dependencies of internal and external stakeholders. We seek to explore this phenomenon by conducting a qualitative, single case study. LÄS MER

  3. 3. Barnskyddsarbete i idrottsmiljöer : En intervjustudie om skolans och föreningars hantering av situationer där barn far illa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carl Wiström; [2020]
    Nyckelord :Physical education; Sweden; Safe Sports; Child abuse;

    Sammanfattning : Considering the institution of the Convention on the rights of the Child as Swedish law (Regeringskansliet, 2020), now, more than ever, the importance for children to exist and strivein safe environments is highlighted in society. In light of reports on lacking implementation of child rights policies in sport context, this study aimed to contribute with knowledge of schools and sport clubs’ child protection work, to discover how the organizations manage situations where children get hurt. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas idrottsvarumärken av sponsoravtal med spelbolag? : En komparativ studie mellan Linköping HC och Brynäs IF

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Michael Corsini; Charlie Edman; [2019]
    Nyckelord :brand; sponsorship; sports; gambling; Betsson; Bauhaus; Linkoping HC; Brynas IF; SHL; varumärke; sponsring; idrott; spelbolag; Betsson; Bauhaus; Linköping HC; Brynäs IF; SHL;

    Sammanfattning : Today' s Sport organizations faces many challenges; they are to compete not just only on the pitch but also in many other fields. The commercialization of sports has contributed to that these sport organizations has evolved to be more like a regular company rather than just a non-profit sport team. LÄS MER

  5. 5. Fotbollsagenter: En hjälpande hand eller stjälpande mellanhänder? : En kvalitativ studie om vad fotbollsagenter egentligen gör och hur de konstruerar legitimitet i en bransch som kantas av kriminalitet och brist på transparens

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Georgios Kousis; Erik Reinholdz; [2019]
    Nyckelord :Football agent; Football intermediary; Football Players; Sports directors; Legitimacy; Trust; Categorization over time; Swedish football.; Fotbollsagent; Fotbollsförmedlare; Fotbollsspelare; Sportchefer; Legitimitet; Tillit; Kategorisering över tid; Svensk fotboll.;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att tydliggöra vad svenska fotbollsagenter gör samt redogöra hur legitimitet skapas i en bransch som kantas av kriminalitet och bristfällig transparens. Kvalitativa intervjuer har använts för att besvara de två forskningsfrågorna som lyder: Vad gör fotbollsagenter i Sverige och vad erbjuder de fotbollsspelare och fotbollsklubbar för tjänster? Samt, hur konstruerar fotbollsagenter legitimitet i en bransch med dåligt rykte? Respondenterna till studien är tagna från tre olika yrkesgrupper: tre fotbollsspelare, tre fotbollsagenter och tre sportchefer. LÄS MER