Sökning: "Sven Persson"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Sven Persson.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om lågaffektivt bemötande för barn i åldrarna tre till fem år.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rebecka Heijmahn; Elina Otterberg; [2024-02-27]
    Nyckelord :lågaffektivt bemötande; förhållningssätt; stress; Bo Hejlskov Elvén; förskola; pedagoger; Sven Persson;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi förskollärares uppfattningar och tidigare kunskaper kring att arbeta med lågaffektivt bemötande såväl som förhållningssätt som konflikthanteringsmetod. Vi kan se att pedagoger idag är mer stressade och vi vill ta reda på vilket sätt lågaffektivt bemötande kan skapa ett lugn och en trygghet för alla pedagoger och barn. LÄS MER

  2. 2. En likvärdig förskola : En kvalitativ studie om förskollärare och rektorers arbete för att skapa en likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofie Hellkvist; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :likvärdig; förskola; kvalité; personaltäthet; barngrupp;

    Sammanfattning : I vår studie vill vi bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar för att skapa en likvärdig förskola. I läroplanen för förskolan finns det inga konkreta riktlinjer om hur arbetet ska gå till för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet trygghet i samband med idrottsundervisningen : En kvalitativ studie hur idrottslärare på högstadiet beskriver trygghetsfenomenet-, dess betydelse- samt dess påverkan på arbetet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Håkansson Sebastian; [2022]
    Nyckelord :physical eduacation; security; relationships; phenomenography; Idrott och hälsa; trygghet; relationer; fenomenografi;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (2010:800) har varje elev rätt till en skoldag där studiero och trygghet råder. När Skolinspektionen (2020) sammanställde resultaten från Skolenkäterna mellan 2010–2020 så visade resultatet att elevers upplevelse av trygghet hade minskat med 10 procentenheter. LÄS MER

  4. 4. ”Vi vill ju alla att de kommer ut, förhoppningsvis med en gymnasieexamen men framförallt som lite helare människor” : En kvalitativ studie av heltidsmentorers upplevelser om sin roll för elevers lärande

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Elin Nilsson; Kajsa Stina Söderström; [2018]
    Nyckelord :heltidsmentorer; mentorskap;

    Sammanfattning : Vi har i vår studie valt att studera heltidsmentorers olika upplevelser och syn på sin roll i gymnasieskolan. Särskilt med fokus på hur de uppfattar sin roll i samspelet mellan elev, lärare och innehållet i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Den individuella läsupplevelsen : En komparativ receptionsstudie av Sven Delblancs roman Änkan och Mara Lees roman Ladies utifrån tre teorier om litterär kompetens

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Agnes Lord; [2018]
    Nyckelord :Literature; Upper Secondary School Education; Eva Hultin; Conversational Genres; Jessica Schiefauer; Litterär kompetens; Sven Delblanc; Mara Lee; Joseph Appleyard; Judith Langer; Magnus Persson;

    Sammanfattning : The purpose with this essay is to investigate how different theories about literary competence can help us understand why Sven Delblanc’s novel Änkan and Mara Lee’s novel Ladies have generated so many various interpretations as they have. To fulfill this purpose a comparative study of book reviews about the two novels Änkan and Ladies has been made. LÄS MER