Sökning: "Telephone nurse"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden Telephone nurse.

  1. 21. Modet att möta : Sjuksköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvård med personer som drabbats av psykisk ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivå

    Författare :Anna Kjellner; Julia Larsson; [2021]
    Nyckelord :communication; district nurse; experience; mental illness; telephone nursing; Erfarenhet; kommunikation; psykisk ohälsa; sjuksköterskor; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund Psykisk ohälsa är en av vår tids stora folksjukdomar och som fortsätter att öka i samhället. Primärvården är ofta den första vårdkontakten för personer med psykisk ohälsa. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors erfarenheter av att i telefonrådgivning på vårdcentral bedöma andningsförsämring hos patienter med KOL samt besluta åtgärd : - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Alma Zverotic; Anna Lidström; [2021]
    Nyckelord :COPD; exacerbation; nurse; telephone counseling; communication; support; KOL; exacerbation; sjuksköterska; telefonrådgivning; kommunikation; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) sjukdom är ett växande problem världen över och kommer i framtiden att ställa primärvården inför utmaningar att kunna möta komplexa vårdbehov från den här patientgruppen. KOL innebär begränsningar i det dagliga livet och ger känslor av beroende vilket gör att många patienter är i behov av kontakt med primärvårdens vårdcentraler. LÄS MER

  3. 23. Ge egenvårdsråd till föräldrar : En intervjustudie om distriktssköterskors erfarenheter i telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Martina Holst; Jenny Ankarstrand; [2021]
    Nyckelord :Communication; Community Health Centres; Orem; Telephone counselling; Qualitative Content Analysis; Kommunikation; Kvalitativ innehållsanalys; Orem; Telefonrådgivning; Vårdcentral;

    Sammanfattning : Bakgrund: Av alla telefonsamtal från föräldrar till vårdcentralen får hälften av dessa egenvårdsråd till sina barn, vilket kan främja hälsa, förhindra och förebygga sjukdom. Om förmågan till egenvård sviktar hos föräldrarna har distriktssköterskorna en viktig roll i att stötta och undervisa. LÄS MER

  4. 24. Distriktssköterskors erfarenhet av patientsäkerhet vid telefonrådgivning inom primärvård : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jenny Friberg; Karolina Högberg; [2021]
    Nyckelord :Communication; district nurse; patient safety; primary care; telephone triage; Distriktssköterska; kommunikation; patientsäkerhet; primärvård; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Enligt den nationella vårdgarantin ska tillgängligheten till primärvård vara 100 procent och att patienten därmed har rätt till kontakt med primärvården samma dag. Telefonrådgivningen är ofta vägen in till vården och distriktssköterskan skapar här en relation med patienten. LÄS MER

  5. 25. Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter av mångsökande patienter i telefonrådgivningen

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Stina Nordström; Helena Björk; [2021]
    Nyckelord :frequent attenders; district nurse; telephone advice nursing; experiences; primary care; mångsökande patienter; distriktssköterska; telefonrådgivning; erfarenheter; primärvårde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan och distriktssköterskan ska ha kompetens att arbeta med komplexa patientfall och med ett brett perspektiv där patienten står i fokus. Patienter som söker vård oftare än genomsnittsvårdsökaren kallas mångsökande patient och förekomsten är stor i telefonrådgivningen i primärvården. LÄS MER