Sökning: "Telephone nurse"

Visar resultat 6 - 10 av 101 uppsatser innehållade orden Telephone nurse.

  1. 6. Sjuksköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvård : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Maninnerby; Jessica Mikkelsen; [2023]
    Nyckelord :Nurse; Primary Health Care; Telenursing; Experiences; Sjuksköterska; Primärvård; Telefonrådgivning; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Introduktion: Telefonrådgivning är en svår uppgift som ställer höga krav på sjuksköterskan. Det krävs att sjuksköterskan har bred kunskap inom många olika områden, samtidigt som en bedömning ska göras utan att sjuksköterskan kan se patienten. Det är en viktig och krävande uppgift. Därför är det viktigt att belysa ämnet. LÄS MER

  2. 7. Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning : Distriktssköterskors erfarenheter – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Sundberg; Maria Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Promote; health; counseling; telephonenurse; person-centered; Främja; hälsa; rådgivning; telefonsjuksköterska; personcentrerat;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning på vårdcentral är en stor del i distriktssköterskans arbete. Arbetsuppgiften blir allt vanligare och ställer krav på distriktssköterskans yrkeskunnighet för att utifrån ett personcentrerat förhållningssätt skapa ett patientmöte där hela patientens livsvärld tas i beaktande. LÄS MER

  3. 8. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till äldre patienter inom primärvården : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Fagerström; Maria Hanna; [2023]
    Nyckelord :Older people; experience; interview study; nurse; telephone counseling; Intervjustudie; sjuksköterska; telefonrådgivning; upplevelse; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund  Telefonrådgivning är idag en viktig del i primärvårdens verksamhet. Det är ett utmanande arbete där det inte går att se eller undersöka patienten. Forskning kring telefonrådgivning riktad till äldre patienter är skral och fokuserar inte på sjuksköterskans perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med telefonrådgivning : En litteraturbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - grundnivå

    Författare :Laurine Boukhari; Nivin Boukhari; [2022]
    Nyckelord :Communication; Difficulties; Experiences; Nurses; Telephone counseling;

    Sammanfattning : Background: Telephone counseling is constantly increasing in health care. It involves a dialogue and assessment process with the aim of examining both the subjective and objective in patients' health problems. Telephone counseling is made difficult when there is no visual contact. LÄS MER

  5. 10. "Hej, jag skulle behöva råd angående mitt barn" : Distriktssköterskors erfarenheter av telefonrådgivning med föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Wahlberg; Evelina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Distriktssköterska; erfarenhet; omvårdnad; telefonrådgivning; föräldrastöd; primärvård; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning till föräldrar som ringer in för deras barn är vanligt förekommande i distriktssköterskans arbete på hälsocentral. Att ge råd till föräldrar via telefonär en komplex situation som innebär att en person talar för någon annans räkning om dennes mående och symtom. LÄS MER