Sökning: "Telenursing"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Telenursing.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 2. The effects of telenursing on HbA1c and selfefficacy among patients with diabetes : A descriptive literature review

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Yuyi Luo; Chushu Yuan; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim: To describe the effects of telenursing on HbA1c and self-efficacy among patientswith diabetes.Methods: This paper is a descriptive literature review. The two authors usedPubMed database to search for quantitative research literature, and then selected 10articles according to the research objectives and research problems, and made asummary. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvård : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Maninnerby; Jessica Mikkelsen; [2023]
    Nyckelord :Nurse; Primary Health Care; Telenursing; Experiences; Sjuksköterska; Primärvård; Telefonrådgivning; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Introduktion: Telefonrådgivning är en svår uppgift som ställer höga krav på sjuksköterskan. Det krävs att sjuksköterskan har bred kunskap inom många olika områden, samtidigt som en bedömning ska göras utan att sjuksköterskan kan se patienten. Det är en viktig och krävande uppgift. Därför är det viktigt att belysa ämnet. LÄS MER

  4. 4. Vad hade du på hjärtat? : - en systematisk litteraturstudie om kommunikation vid telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ellen Josse Widroth; Julia Östberg; [2022]
    Nyckelord :District nurse; telenursing; communication; Distriktssköterska; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon introducerades i Sverige på 30-talet. Efterfrågan på telefonrådgivning har ökat sedan dess. Målet är att uppringaren känner sig hörd och distriktssköterskan är trygg i sin bedömning. För att uppnå detta mål krävs en god kommunikation mellan de två. LÄS MER

  5. 5. Att våga stå i frontlinjen : Sjuksköterskans upplevelse av att bedöma psykisk ohälsa i telefonrådgivning inom primärvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mina Adamson; Ebba Leijonhufvud; [2022]
    Nyckelord :nurses experience; telenursing; mental illness; primary care; patient-centered care; caring conversations; sjuksköterskans upplevelse; telefonrådgivning; psykisk ohälsa; primärvård; patientcentrerad vård; vårdande samtal;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och förutspås vara den största sjukdomsbördan i världen år 2030. Första vårdkontakten för patienter med psykisk ohälsa är vanligtvis sjuksköterskor i telefonrådgivning inom primärvård. LÄS MER