Sökning: "Textanalys - metodik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Textanalys - metodik.

  1. 1. Redo för svenskundervisning i årskurs 4-6? : En jämförande analys av kursplaner i svenska på lärarutbildningar med inriktning 4–6 i förhållande till kursplanen i svenska i Lgr11.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Lundberg Rickard; [2021]
    Nyckelord :kursplaner i svenska; åk 4–6; didaktik; lgr11; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att analysera Sveriges 19 lärosätens kursplaner för ämnet svenska i årskurs 4–6 samt jämföra dessa med lgr11s läroplan. Studien syftar till att belysa hur ämnet svenska framställs i kursplaner på svenska lärarutbildningar med inriktning mot årskurs 4–6 i grundskolan, samt till att analysera förhållandet mellan dessa kursplaner och kursplanen i svenska (Lgr11) med avseende på det ämnesinnehåll som beskrivs. LÄS MER

  2. 2. Förintelsens röster : en kvalitativ fallstudie om behandlingen av polska koncentrationslägerfångar enligt vittnesmålen från det världsunika Polska källinstitutet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Jasmin Vihinen; [2021]
    Nyckelord :treatment; witness testimonies; The Holocaust; PIZ archive; concentration camps; Polish; gender roles; genocide; behandling; vittnesmål; Förintelsen; PIZ arkivet; koncentrationsläger; polsk; könsroller; folkmord; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Vittnesmålen i Polska källinstitutet i Lund utgör idag en unik intervjuskatt som saknar motstycke! Föreliggande komparativa fallstudie analyserar hur förintelseöverlevande behandlades i koncentrationslägren och hur detta skildras i de polska vittnesutsagorna om Förintelsen från 1945 – 1946. I undersökningen tillämpas flera olika metoder bl. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete i svenska som andraspråk : En studie om hur lärare studerar och utvecklar elevers språk­kunskaper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :mergim manaj; [2017]
    Nyckelord :Swedish as a second language; L2-pupils; language knowledge; language level; language development; Svenska som andraspråk; L2-elever; språkkunskaper; språknivå; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammandrag Studiens syfte är att undersöka hur lärare på högstadiet diagnosticerar L2-elevers språknivå i svenska (SvA) och lärarnas metodik för att vidareutveckla elevernas språkkunskaper. Upp­gifter från lärare samlas in genom semistrukturerade intervjuer med 3 lärare från 3 skolor. LÄS MER

  4. 4. Undervisningspraktikens roll i utvecklingen av matematiskt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Elin Persson; [2016]
    Nyckelord :Teaching practice; methodology; influencing factors; mathematics; Undervisningspraktik; metodik; påverkansfaktorer; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur elever med begåvning för matematik kan stödjas genom utformning av undervisningen. Inom denna forskningsöversikt studeras området undervisningspraktikens utformning för matematiskt begåvade elever. LÄS MER

  5. 5. Representationer av migranter inom biblioteks- och informationsvetenskaplig forskning : En textanalys utifrån kritiska ras- och vithetsstudier och intersektionell teori

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Maria Axelsson; Petra Jansson; [2015]
    Nyckelord :Representation Philosophy ; Library science; Immigrants; Multiculturalism; Discourse analysis - Methodology; Critical theory.; Representation filosofi ; Biblioteks- och informationsvetenskap; Invandrare; Kulturell mångfald; Textanalys - metodik; Kritisk teori.;

    Sammanfattning : The purpose of the essay has been to examine representations of immigrants in contemporary library and information science research in a Scandinavian context. By analyzing nine articles from the past decade we examine the perceptions that exist in the concepts of multiculturalism, culture, race, ethnicity, religion, gender and whiteness and what role and importance the library as a place is assigned in relation to immigrants as a user group. LÄS MER