Sökning: "The match-up effect"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden The match-up effect.

  1. 1. Brand awareness på sociala medier genom influencer marketing : En kvalitativ studie om hur kända företag på sociala medier arbetar med influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linnea Brolin; Isabelle Chamoun; [2022]
    Nyckelord :Brand equity; Opinion leader; Influencer marketing; The match-up effect; Brand equity; Opinion leader; Influencer marketing; The match-up effect;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring på sociala medier är ett modernt fenomen inom markandsföringsvärlden och ett koncept som företag kan skapa ökad brand awareness genom (Adebanjo & Michaelides, 2010; O’Reilly, 2005). Influencer marketing kommer från celebrity brand endorsing, användning av kända personer i reklam för företag. LÄS MER

  2. 2. Fake it and you'll make it? : En jämförande studie om en mänsklig- och en virtuell influencers effekt på konsumenters varumärkesattityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Eriksson; Sarah Hylén; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; virtuell influencer; varumärkesattityd; köpintention; source credibility; source attractiveness; match-up; meaning transfer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka skillnaden mellan en mänsklig influencer och en virtuell influencers effekt på en konsuments varumärkesattityd och köpintention när ett varumärke marknadsförs på sociala medier. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Influencer marketing och köpintention på Instagram : En studie om hur konsumenters köpintention påverkas av influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Alisia Ring; Jennifer Hennessy Nevalainen; [2019]
    Nyckelord :Instagram; influencer marketing; influencer; purchase intention; marketing; EWOM; Instagram; influencer marketing; influencer; köpintention; marknadsföring; EWOM;

    Sammanfattning : The presented bachelor thesis investigates which aspects of influencer marketing may affect the purchase intentions of women in the ages between 18-30 years. The study was conducted by interviews and questionnaires with a focus of attention on consumer shopping habits and Instagram usage. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring via sociala medier : En kvantitativ studie om influencers påverkan på kvinnliga Millennials attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexandra Drugge; [2018]
    Nyckelord :Attitude; Endorser; Influencer; Purchase intention; Meaning transfer; Product match up; Source credibility; Source attractiveness.; Attityd; Endorser; Influencer; Köpintention; Meaning transfer; Product match up; Source credibility; Source attractiveness;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att förklara hur svenska kvinnliga Millennials attityd och köpintention påverkas av influencers på Instagram inom modebranschen. För att besvara syftet har influencerns effektivitet analyserats genom fyra variabler; dessa är source credibility, source attractiveness, product match up och meaning transfer. LÄS MER

  5. 5. Är influencers vampyrer? : En studie om influencer-baserad marknadsföring och brand recall.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Jansson; Christina Najm; [2018]
    Nyckelord :Brand recall; the vampire effect; source credibility; match-up hypothesis; influencers; time aspect; Brand recall; the vampire effect; source credibility model; match-up hypotesen; influencers; tidsaspekt;

    Sammanfattning : Titel: Är influencers vampyrer? En studie om influencer-baserad marknadsföring och brand recall. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER