Sökning: "Turistföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Turistföretag.

  1. 1. Krishantering inom turistföretag : En kartläggning av Ölands turistföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Vanessa Olsson; [2021]
    Nyckelord :kris; krishantering; företag; turism; covid-19;

    Sammanfattning : Frågeställning och syfte  På vilka sätt arbetar Ölands turistföretag med krishantering under coronapandemin? Syftet är att kartlägga hur Ölands turistföretag har arbetat med krishantering under coronapandemin. Teori kopplat till krishantering inom företag ligger till grund för att kunna genomföra en kartläggning på Ölands turistföretag. LÄS MER

  2. 2. Är de kända Altmans Z-scoremodellerna lämpade på den svenska turistmarknaden och vilka varningssignaler kan utläsas för företagsmisslyckande? : En kvantitativ forskning över svenska onoterade små och medelstora turistföretag och tecken på konkurs

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Diana Aitova; Gabriella Krohn Ams; [2020]
    Nyckelord :Z-score; Z’-score; Z ”-score; bankruptcy prediction; bankruptcy and EWS; Z-score; Z’-score; Z”-score; konkursprediktion; konkurs och EWS;

    Sammanfattning : Research question: This thesis analyzes the relationship between Altman’s Z’-and Z’’ score model in order to investigate the suitability of the models on the swedish small and medium companies during 2015-2019. Furthermore, analysis of previous research key figures has been examined in more detail to identify which of the individual key figures can be categorized as an early warning signal. LÄS MER

  3. 3. Virtual- och augmented reality inom turism : En studie om tillämpning av teknikerna innan och under en resa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Daniella Novakovic; Malin Sjögren; Josefine Carstens; [2018]
    Nyckelord :Tourism; virtual reality; augmented reality; implementation; tourist company; Turism; virtual reality; augmented reality; implementering; förstärkt verklighet; turistföretag;

    Sammanfattning : VR (Virtual Reality) är en datorsimulerad virtuell verklighet där användaren omsluts med ljud och bild och naturlagarna sätts ur spel. Användaren kan själv anpassa verkligheten efter egna behov och önskemål. Till skillnad från VR betraktas AR som ett visuellt system som förstärker vår verklighet med information och grafik. LÄS MER

  4. 4. Turistföretags marknadsföring online : Har sociala nätverk förvandlats till kundsegment?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Victoria Båveryd; Charlotta Grimfors; Jennifer Speich; [2016]
    Nyckelord :Share; Like; Hashtag; Campaigns; Marketing strategy; Social currency; Tag; Tourism companies; Viral Marketing; Web 2.0; Word-of-mouth; Dela; Gilla; Hashtagga; Kampanjer; Marknadsföringsstrategi; Social valuta; Tagga; Turistföretag; Viral marknadsföring; Webb 2.0; Word-of-mouth;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att kartlägga hur nio svenska turistföretag ser på sociala mediers och konsumentens roll inom marknadsföring online. Vidare vill uppsatsförfattarna analysera potentiella effekter av virala marknadsföringskampanjer. Detta utifrån fyra teoretiska ramverk: webb 2.0, word-of-mouth, viral marknadsföring samt social valuta. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling av turism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Jönsson; [2016]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Turistföretag; Samverkan; Nätverk; Lokalproducerat; Miljöarbete;

    Sammanfattning : Vid hållbar utveckling av turism framhäver tidigare forskning hur viktigt det är med envetenskaplig grund och rätt kunskap för att hållbart utveckla en turistverksamhet på ett socialt, kulturellt, ekonomiskt och miljöanpassat sätt. Syftet med denna studie är att undersöka hur lokalaturistföretag i nordvästra Skåne arbetar med hållbar utveckling och hur turistföretag samarbetarmed varandra och kommunen för hållbar utveckling av destinationen. LÄS MER