Sökning: "Umeå universitet lärarutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Umeå universitet lärarutbildning.

  1. 1. Historielärares Historia : En undersökning om Umeås Historielärarutbildning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Moa Myrlund Nordell; [2023]
    Nyckelord :Teachers’ history; history teacher; subject of history; Swedish high school; high school curriculum; history at Umeå university; teachers’ training education Umeå; teacher training education; Umeå university; Umeå; Historielärares historia; Historielärare; Historieämnet; svensk gymnasieskola; läroplanen för gymnasieskola; Umeå universitets historia; lärarutbildningen Umeå; lärarutbildning; Umeå universitet; Umeå;

    Sammanfattning : The point of this study is to understand how Umeå university’s curriculum for the subject of history evolved in the time period 1970 to 2015. Therefore, this study will analyze Umeå university’s curriculum for the course History AB 1, that is included in the history teacher training education. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ferdousi Mowsumi; [2023]
    Nyckelord :Högstadielärare; arbetsmiljö; stress; stöd; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER

  3. 3. Högstadielärare och den vida vägledningen : En kvalitativ intervjustudie om hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jannicke Andreassen; Johanna Elg; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; studie- och yrkesvägledning; lärarutbildning; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Inom högstadieskolan är det flera yrkesprofessioner som bör samarbeta med skolans studie- och yrkesvägledningsuppdrag för att eleverna ska få med sig rätt förutsättningar till att kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval. Forskning har visat att det är viktigt med tydlighet kring studie- och yrkesvägledningens organisering och mål för att få arbetet med vid vägledning att fungera. LÄS MER

  4. 4. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Gustavsson; Josefin Malm; [2022]
    Nyckelord :Trygghet Tydlighet Medmänsklighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER

  5. 5. "Jag gick inte lärarutbildning för att bedöma människor" : En studie om lärares upplevelse av bedömning inom idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Folke Domeij; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Idrott och hälsa; Upplevelse; Lärare;

    Sammanfattning : Bedömning är en viktig del av dagens skola, samtidigt kan bedömning upplevas som svårt och en tyngande börda för både lärare och elever. Denna studie har undersökt vilka erfarenheter behöriga idrott och hälsa lärare har av bedömning inom ämnet samt hur lärare arbetar med bedömning. LÄS MER