Sökning: "Vilka skillnader och likheter finns"

Visar resultat 1 - 5 av 1443 uppsatser innehållade orden Vilka skillnader och likheter finns.

  1. 1. Det filmiska skogsrået : Nordisk folk horror och relationen till gamla sägner, myter och berättelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Georgios Grigoriadis; [2024]
    Nyckelord :Skogsrå; film; tradition; kultur; sägner; myter; väsen; folklore; folk horror; nordisk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker myten om skogsrået och hur skogsrået gestaltas i nordiska folkhorror-filmer under 2000-talet. I analysen granskas relationen mellan filmerna och gamla sägner, myter och berättelser om skogsrået genom att identifiera vilka likheter och skillnader som finns. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan vetenskap och religion i undervisningen i religionskunskap : En litteraturanalytisk samt intervjubaserad undersökning kopplad till undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Mälby; [2024]
    Nyckelord :Religion; vetenskap; gymnasieskolan; läromedelsanalys; religionsundervisning; läroböcker;

    Sammanfattning : Under denna uppsats undersöks frågan om hur relationen mellan religion och vetenskap ser ut på gymnasieskolan idag. Uppsatsen syfte är att undersöka vad som prioriteras i undervisningen om religion och vetenskap för kursen religionskunskap 1 på gymnasieskolan. För att uppnå detta syfte formuleras tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Skälig levnadsnivå för äldre personer : En kvantitativ studie med fokus på likheter och skillnader vid biståndsbedömning i Mellansverige

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Sofia Broström; Isabelle Hedman; [2024]
    Nyckelord :Aid assessment; reasonable standard of living; aid administrator; municipal guidelines; needs of the elderly; room for action; organizational structure; social perspective; Biståndsbedömning; skälig levnadsnivå; biståndshandläggare; kommunala riktlinjer; äldres behov; handlingsutrymme; organisatorisk struktur; socialt perspektiv;

    Sammanfattning : Att det i lagstiftningen inte finns en tydlig definition av vad skälig levnadsnivå är, medför bland annat en risk att behov av stöd för äldre bedöms på olika grunder. Syftet med studien är att undersöka biståndsbedömningar kring äldre i olika kommuner i Mellansverige för att se om det finns likheter och skillnader. LÄS MER

  5. 5. ”Så det blir ju en del av ens identitet, liksom sättet man pratar” : – En kvalitativ studie i attityder till och användning av ungdomsspråk i två fokusgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Ungdomsspråk; attityder; fokusgrupper; identitet; sexolek;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker med hjälp av två fokusgrupper attityder hos killar och tjejer på gymnasiet till ungdomsspråk och deras användande av ungdomsspråk samt likheter och skillnader i attityderna mellan könen, men även på vilka olika sätt gymnasieungdomarna betraktar sitt språkbruk som en identitetsmarkör. Fokusgruppernas är uppdelade i grupper om fem killar och fem tjejer. LÄS MER