Sökning: "agency of landscape"

Visar resultat 1 - 5 av 148 uppsatser innehållade orden agency of landscape.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Trygghetens Tegnell. En kvalitativ studie om Folkhälsomyndighetens kommunikatörers syn på pandemins profet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jenny Fredrika Park; [2024-03-04]
    Nyckelord :COVID-19; kriskommunikation; Anders Tegnell; Folkhälsomyndigheten;

    Sammanfattning : Executive summary This research delves into the multifaceted realm of crisis communication, emphasizing its complexities, especially within the unprecedented context of the COVID-19 pandemic. Central to the study is the exploration of how media personification shapes public perceptions and, more specifically, the role of Anders Tegnell, a pivotal figure in the Public Health Agency of Sweden. LÄS MER

  3. 3. Klipp och klistra i kommersialiseringens spår : om förekomsten av rewrites och byråmaterial i den digitala journalistiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Hanna Bolander; Linn Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Journalism; rewrite articles; digitalization; commercialization; online journalism; news agency; news cannibalism; Aftonbladet; Svenska Dagbladet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the effects of digitalization and commercialization within the field of journalism. As the media landscape undergoes a transformative phase, driven by rapid technological advancements and increased commercial imperatives, this study aims to unravel the complexities of how these forces shape journalistic practices. LÄS MER

  4. 4. Groparnas hemlighet : En arkeologisk analys om fångstgropar med fokus på varggropar inom Karlskoga kommun och Degerfors kommun.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Emma Svensson; [2024]
    Nyckelord :Known cultural remains; Unknown cultural remains; wolf hunting; fox hunting; bear hunting; reindeer and moose hunting; pitfalls; Swedish woodland; forest archeology; GIS.; Kända kulturlämningar; okända kulturlämningar; vargjakt; rävjakt; björnjakt; ren- och älgjakt; fångstgropar; svensk skogsmark; skogsarkeologi; GIS.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om det är möjligt att förutse var de okända fångstgropar befinner sig i landskapet med hjälp av karaktärsdragen från de kända lämningarna. Målet med detta arbete är att identifiera och registrera okända fångstgropar för att skydda dem från att skadas av skogsbruket. LÄS MER

  5. 5. Det svenska kulturkriget : mediedebattens problematiseringar och konstruktioner av gangsterrapen och dess subjekt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Emilia Sahlin; Mattias Leppänen; [2024]
    Nyckelord :gangsterrap; makt; diskursanalys; publikteori; mediedebatt; moralpanik; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores the discursive constructions of the contemporary Swedish media debate about gangsta rap, as expressed in three debate articles published in Dagens Nyheter, Aftonbladet and Expressen. The study draws upon the framework of audience theory, moral panic, power and representational practice theory and othering. LÄS MER