Sökning: "analys genre läromedel"
Visar resultat 6 - 6 av 6 uppsatser innehållade orden analys genre läromedel.
6. Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar: - Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B? - Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven? Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. LÄS MER