Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Genrepedagogiken som metod för språkinlärning i modersmålsundervisning: nya utmaningar i en modern svensk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rawan Farouk Omar Albayati; Intsar Falah; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; scaffolding; den systematiskt funktionella grammatiken;

    Sammanfattning : Vi är två lärarstudenter med inriktning modersmål som läser den sista terminen på VALutbildningen. I vårt examensarbete kände vi båda att vi ville skriva om ett viktigt ämne som ger oss kunskaper i vår yrkesroll som modersmålslärare. LÄS MER

  2. 2. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  3. 3. Genreskolan i läroboken : Analys av tre läroböcker i svenska för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lisa Zetterberg; [2017]
    Nyckelord :Läromedel; genrepedagogik; genreskolan; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den australienska genrepedagogiken har formulerat en metod där genrer ska göras explicita i undervisningen för att ge fler elever tillgång till en utvecklad litteracitet. Metoden bygger på användandet av en cirkelmodell med fyra fält. LÄS MER

  4. 4. Innehåller läroböcker i svenska som andraspråk olika skönlitterära genrer från olika delar av världen? : En läromedelsanalys av läromedlen Skolporten och Kontext för kursen svenska som andraspråk 1 på gymnasienivå.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Caroline Sahlberg; [2014]
    Nyckelord :läromedelsanalys; läromedel; svenska som andraspråk; språk och litteratur; Kontext Svenska som andraspråk 1; Språkporten Svenska som andraspråk 1 2 3.;

    Sammanfattning : According to the Curriculum for the course Swedish as a Second Language, one objective of the course is that it should contain literature from various genres and cultures and that the texts should be written by women as well as men. In 2012, there were two different textbooks to be used in the teaching of the course Swedish as a Second Language 1;  Kontext, Svenska som andraspåk 1 by Eva Hedencrona and Karin Smed-Gerdin and Språkporten, Svenska som andraspråk 1 2 3 by Monika Åström. LÄS MER

  5. 5. Forskning och nya läromedel : en analys av SFI-boken LÄS! Kurs B och C

    L2-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Anna Stenlund; [2011]
    Nyckelord :genrepedagogik; sfi; sociokulturellt perspektiv; funktionell grammatik; cirkelmodellen; läromedel;

    Sammanfattning : Den senaste forskningen inom svenska som andraspråk förespråkar genrepedagogik, för att eleverna bättre ska förstå vad språket gör för arbete åt oss, beroende på val av genre. Detta skapar en större språklig medvetenhet hos eleverna. LÄS MER