Sökning: "annonser kön"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden annonser kön.

  1. 1. En systemisk-funktionell textanalys med ett multimodalt perspektiv : En diakronisk granskning av reklam under sex årtionden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fridur Rún Dungal; Nicolina Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Bildjournalen; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; multimodalitet; Nöjesguiden; OKEJ; reklam; SFG;

    Sammanfattning : Genom en analys av nio tidningsannonser från 1960-, 1990- och 2020-talet undersöks reklamens utveckling med fokus på språkets variation mellan annonser riktade mot kvinnliga respektive manliga modelläsare. För att undersöka detta granskas visuella och textuella aspekter genom användningen av multimodalitet och systemisk-funktionell grammatik (SFG). LÄS MER

  2. 2. Analysis of Potential Determinants of Cycle Commuting Speed : With Special Reference to Gears, Showers, and Ratings of Perceived Exertion

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Cunelius; [2020]
    Nyckelord :cycle commuting; cycling; speed; velocity; gears; showers; RPE; ratings of perceived exertion; Borg RPE Scale; duration; sex; PACS Q1; cykelpendling; cykling; hastighet; växlar; dusch; RPE; egenupplevd fysisk ansträngningsgrad; Borgskalan; duration; kön;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this study is to analyse potential determinants of cycle commuting speed, with the following research questions: 1. How does cycle commuting speed relate to amount of gears, access to shower facilities, and rating of perceived exertion (RPE), when sex, age, weight, body mass index (BMI), duration, last digit in self-reported duration, and cycling area are controlled for? 2. LÄS MER

  3. 3. Man kan inte springa ifrån ödet och inte annonserna : En kvalitativ fokusgruppsstudie i hur konsumenter uppfattar värdet av annonser på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Bente Juel; [2019]
    Nyckelord :consumer attitudes; consumer value; ads on Facebook; social network advertising; Facebook advertising ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: ” Man kan inte springa ifrån ödet och inte annonserna ”- En kvalitativ fokusgruppsstudie i hur konsumenter uppfattar värdet av annonser på sociala medier Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Bente Juel Handledare: Jonas Kågström Datum: 2019-september Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur konsumenter uppfattar värdet av annonser på sociala medier utifrån ett antal nyckelfaktorer. Metod: I studien har kvalitativ arbetsmetod använts. LÄS MER

  4. 4. Mariebergsskogens marknadsföring genom sociala medier : Påverkar det besöksantalet på Mariebergsskogen?

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Sandra Hög; Emma Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Marknadsföring; sociala media; Facebook; Instagram; Mariebergsskogen;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på om den marknadsföring som Mariebergsskogen gör genom sociala media påverkar besöksantalet samt om någon skillnad kan ses vid kön och ålder på besökare på de sociala mediasajterna Facebook och Instagram.. LÄS MER

  5. 5. Vad får det lov att vara : skjorta eller tvångströja? En kvalitativ textanalys av klädannonsers kön- och genusporträttering i Veckorevyn

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sasha Naess; Victoria Dahlström; [2016]
    Nyckelord :Veckorevyn; genus; stereotyper; textanalys; annonsering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vad får det lov att vara - skjorta eller tvångströja? är en kvalitativ textanalys som undersöker hur annonser i kvinnomagasinet Veckorevyn porträtterat kön och genus. Uppsatsen är på B-nivå och är skriven av Victoria Dahlström och Sasha Naess i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Instutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. LÄS MER