Sökning: "använda ai"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade orden använda ai.

  1. 1. Lektionsplanering skapad av ChatGPT : en kvalitativ dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Kyhlbäck; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; kvalitativ dokumentanalys; lektionsplanering; ämnesdidaktik; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av svenskämne det blir om vi låter AI-chatten ChatGPT av OpenAI (OpenAI, 2023) skapa lektionsplanering i svenska för högstadiet. Syftet är att bidra med kunskap om AI-genererad lektionsplanering för ökad förståelse för möjligheter och hinder med att använda ChatGPT i planeringen. LÄS MER

  2. 2. “Nej, jag är inte skraj för ny teknik” : En kvalitativ studie om rekryterares känslomässiga upplevelse av AI inomrekrytering

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Elf; Elina Bende; [2024]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; sense-making; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptance of AI; Artificiell intelligens; AI; meningsskapande; Technology Acceptance Model; TAM; Acceptans av AI;

    Sammanfattning : The rapid development of artificial intelligence has initiated debates regarding its eventual threats and opportunities in the labor market. There is currently an ongoing discussion about which jobs, within the HR-business, that could potentially be replaced by AI, with the recruiting profession being suggested as replaceable by AI. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares uppfattningar om chattbottars plats i skrivundervisningen på gymnasiet : En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kaj Nygrén; Martin Sahlin; [2024]
    Nyckelord :Chattbottar; uppfattningar; fenomenografi; skrivundervisning; gymnasiet; svensklärare;

    Sammanfattning : Generativ AI har funnits i skolmiljö sedan 1960-talet, men det är först under de senaste två åren som chattbottar, främst genom chattbotten GPT, har fått stor spridning i svenska skolor. Fenomenet har lett till livlig diskussion i både branschpress och fikarum på landets skolor. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  5. 5. Challenges for Artificially Intelligent Medical Devices in the Nordics and Suggested Strategies to Respond

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovationsteknik

    Författare :Alva Rampe; Linea Holström; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Medical Device; HealthTech; Innovation Barriers; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : With aging populations, unequal access to care, and shortages of staff, healthcare systems today are facing many challenges. Technology advancements, with artificial intelligence (AI) in particular, have been one of the main drivers of innovation in multiple industries. LÄS MER