Sökning: "application for reading"

Visar resultat 1 - 5 av 180 uppsatser innehållade orden application for reading.

  1. 1. Helhetsbedömningen – en bedömning fri från struktur? : Innebörden och behovet av helhetsbedömningen vid bevisvärdering i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Hallingborn Ask; [2024]
    Nyckelord :Processrätt; bevisvärdering; helhetsbedömning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att avhandla frågan om vad helhetsbedömningen vid bevisvärderingen i brottmål har för innebörd och betydelse i rättstillämpningen. Sedan övergången från den legala bevisteorin är bevisvärderingen fri, det innebär att ingen reglering får ske över hur en bevisvärdering ska vidtas. LÄS MER

  2. 2. Implementering av datadriven digital tvilling för förbättrande underhåll på ett torkcylindersystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Signaler och system

    Författare :Parwand Batti; [2023]
    Nyckelord :Datadriven; digital tvilling; IoT; ThingSpeak; torkcylinder; underhåll; MATLAB; C#;

    Sammanfattning : A digital twin is a digital representation of a real-world physical object (a physical twin), and useful for product lifecycle management and maintenance. The aim of this project is to implement a data-driven digital twin for a system consisting of an electric motor, a gearbox and a drying cylinder, in order to improve the maintenance plan and reduce maintenance costs for a drying cylinder system. LÄS MER

  3. 3. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  4. 4. Let Us Put Our Brains in the Spotlight – Literally!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i molekylärbiologi

    Författare :Elsa Karjalainen; [2023]
    Nyckelord :Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Neurons are the working force in each vertebrate’s nervous system. These small cells have the important task of transferring information in the form of electrical charges called action potentials. Neurons make it possible for us to sense touch, process our environment, and store memory. LÄS MER

  5. 5. Facing the Friction of a Totalitarian Government : A critical reading of Orwell's 1984 applying the Pedagogy of Discomfort to themes related to government control

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Houda Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogy of Discomfort to themes related to government control;

    Sammanfattning : This study explores the potential application of George Orwell's novel 1984 in ESL instruction and its influence on promoting discussion among students on divisive political issues. The objective is to examine how the novel's underlying concepts of oppression, dictatorship, and propaganda could encourage critical thinking and social interaction among ESL students. LÄS MER