Sökning: "arbete genusperspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 468 uppsatser innehållade orden arbete genusperspektiv.
16. VÅLDSPREVENTIVT ARBETE I SKOLAN: SPRÅKETS IMPLIKATIONER I PRAKTIKEN : En kvalitativ studie av skolkuratorers och lärares sätt att prata om våldsprevention
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Våld i olika former beskrivs av många vara ett omfattande och ihållande samhällsproblem, ett som skapar en uppsättning av negativa påföljder; psykiska, fysiska och ekonomiska. Hur våldet ska motarbetas blir därför på grund av dess komplexitet svårt att ge tydliga direktiv på. LÄS MER
17. “…not just an event between the couple, but a huge social problem” : En kvalitativ textanalys om förebyggande program på området våld i ungas relationer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka och analysera olika förebyggande program på området våld i ungas relationer. Utgångspunkterna har varit gemensamma fokusområden mellan programmens grundläggande idéer, programmens utfall samt potentiella utvecklingsområden. LÄS MER
18. Genusperspektiv i grafiska romaner : Semiotisk innehållsanalys av tre grafiska romaner för ungdomar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Grafiska romaner har många dimensioner och kan analyseras på olika sätt. Dessa har ofta utgjort föremål för analyser av - och tolkningar kring - genusperspektivet. LÄS MER
19. Mäns våld mot kvinnor i nära relationer : En litteraturstudie om våldsutsatta kvinnors beskrivning av sina erfarenheter i en våldsam relation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Våld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem som framför allt drabbar kvinnor och barn. Den vanligaste typen av våld som kvinnor drabbas av utförs av en gärningsman som kvinnan har en nära relation med. LÄS MER
20. Förskolans lärmiljö inomhus utifrån genusperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i genussystemteorin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to contribute with increased knowledge about preschool teachers' use of gender perspectives in the work with the indoor learning environment. The research questions in the study concern to what extent and in what ways the preschool teachers describe that they use a gender perspective in the work with the preschool learning environment indoors, and what can be made visible in the preschool teachers' descriptions with the help of Hirdman's (1988, 2003) gender system theory. LÄS MER