Sökning: "att förstå skolans naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden att förstå skolans naturvetenskap.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i matematik : Lärares val och användning av pedagogiska verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maritha Birgander; [2023]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; matematik; pedagogiska verktyg; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Elever som av någon anledning saknar bredd och djup i sitt ordförråd möts av stora utmaningar i skolans matematikundervisning. Språkliga hinder begränsar elevernas kunskapsutveckling. Lärare är bra på att undervisa om ämnesbegrepp men ofta vållar det så kallade skolspråket, eller kunskapsspråket, större problem för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Matsvinnets klimatavtryck och kostnad inom grundskola i Hallsbergs kommun  – samt jämförelse med andra kommuners matsvinn ochåtgärder för minskning.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tony Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Matsvinn; Klimatpåverkan; Hallsbergs kommun; Grundskola;

    Sammanfattning : Om klimatbelastningen från matsvinn och matavfall skulle betraktas som ett lands klimatpåverkan skulle matsvinn inneha en tredje plats i världen efter Kina och USA. I Sverige serverar grund- och gymnasieskolans måltidsverksamheter cirka 1,3 miljoner måltider om dagen. LÄS MER

  3. 3. Praktiska inslag i naturvetenskapen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustavsson; Jenny Graversen; [2020]
    Nyckelord :praktiska inslag; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap; praktisk undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Naturvetenskapen är en viktig del i skolan för att ge elever den kunskap som krävs för att förstå människan och omvärlden. Ett naturvetenskapligt sätt att se på vår värld ger oss möjlighet att förklara den. Det är skolans ansvar att förmedla denna kunskap och att bibehålla elevernas lust att lära. LÄS MER

  4. 4. Kan man skapa energi? : En variationsteoretisk studie av hur elever i årskurs 4-6 kan utveckla förståelse för energibegreppet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Granström; [2020]
    Nyckelord :energibegreppet; variationsteori; undervisning i naturvetenskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få kunskap om hur elever i årskurs 4–6 kan utveckla sin förståelse för det naturvetenskapliga begreppet energi med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt. Frågorna jag ville ha svar på var vilka kritiska aspekter för begreppet eleverna måste få möjlighet att urskilja för att förstå begreppet på ett specifikt sätt och hur undervisningen kan utformas för att synliggöra dessa kritiska aspekter. LÄS MER

  5. 5. ”All lek är lärande om man reflekterar över det” : En kvalitativ studie om hur lek kan fungera som metod i den naturvetenskapliga undervisningen i årskurs 1-2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Forsberg; [2019]
    Nyckelord :lärande lek; lek i skolan; lek som undervisningsmetod; lek i skolans tidigare år;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur lek kan fungera som metod under den naturvetenskapligaundervisningen för elever i årskurs 1-2. Studien är kvalitativ ochutgår från en fenomenologisk ansats där den enskilda individens syn på lek undersöks. LÄS MER