Sökning: "attraktiv arbetstagare"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden attraktiv arbetstagare.

  1. 1. Employer branding: Hur ska företag inom stål- och metallindustrin attrahera samt behålla kompetent personal : En kvalitativ studie om vad arbetare och studenter inom stål- och metallindustrin prioriterar hos en attraktiv arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Felix Wernqvist; Carl Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Employer value propositions; Communication; Employer brand; Attractive employer; Employer branding; Employer value propositions; Kommunikation; Employer brand; Attraktiv arbetsgivare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera vilka Employer valuepropositions som anställda inom stål- och metallindustrin samtpotentiella arbetstagare anser vara viktigast hos en attraktivarbetsgivare. Detta för att ge företagen inom branschen bättre underlagför hur de blir mer framgångsrika med sin Employer branding Metod: Resultatet av studien analyserades med hjälp av en tematisk analys föratt identifiera och analysera fem olika dimensioner. LÄS MER

  2. 2. Attraktiv arbetsplats : En studie i organisatorisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Tyra Mellin; Nalin Watti; [2023]
    Nyckelord :change management; commitment; continuous improvements; employer branding; great place to work; leadership; respect for people; sensemaking; total quality management; arbetsgivarvarumärke; attraktiv arbetsplats; delaktighet; förändringsledning; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; respect for people; sensemaking; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Studien har genomförts på en svensk organisation som står inför en branschomställning vilket innebär att rekryteringsbehovet ökar och fler medarbetare behöver anställas. Syftet med studien är att undersöka vad en attraktiv arbetsplats är, hur attraktiva arbetsplatser skapas, om det går att mäta och hur den studerade organisationen förhåller sig till det. LÄS MER

  3. 3. Näringslivsutveckling med mål om tillväxt i kommuner : En kvalitativ studie av samverkan för attraktivitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Balder Ullmann; Hasth Filip; [2022]
    Nyckelord :tillväxt; näringslivsutveckling; attraktivitet; samverkan; place branding; citymarketing;

    Sammanfattning : Kommuner i Sverige har genom det kommunala självstyret möjlighet att själva styra över hur deska fördela sina resurser och definiera målsättningar. Kommunens uppgift att erbjuda godalevnadsförhållanden och tjänster till sina medborgare finansieras av skatteintäkter från arbetstagare som sysselsätts i offentlig verksamhet och näringsliv med produktion av varor och tjänster. LÄS MER

  4. 4. En attraktiv arbetsplats : En kvantitativ dels kvalitativ studie om värdefaktorer kopplat till vårdadministratörer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabel Eriksson; Matilda Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Employee Value Proposition; Employer Branding; Vårdadministratör;

    Sammanfattning : Sverige har en kompetensbrist inom vården där behovet av vårdpersonal beräknas fortsätta växa inom det närmsta decenniet. En lösning är att omplacera de administrativa arbetsuppgifterna till vårdadministratörer och på så sätt nå en mer högkvalitativ vård i Sverige. LÄS MER

  5. 5. "Vad är viktigt i min anställning?" : En kvantativ studie utifrån ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alva Hörnlund; Frida Sparrings; [2022]
    Nyckelord :attrahera personal; behålla personal; attraktiv arbetsgivare; medarbetarperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga arbetsmarknad där arbetstagare har en stor frihet att påverka sina egna arbetsliv ställs arbetsgivare ständigt inför nya utmaningar gällande att attrahera och behålla arbetskraft. Syftet med denna studie var att undersöka vad som utgör en attraktiv arbetsgivare ur ett medarbetarperspektiv samt hur en arbetsgivare kan arbeta för att behålla personal. LÄS MER