Sökning: "autentiskt jag"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden autentiskt jag.

  1. 1. Att skapa sig fri : En studie om kopplingar mellan frigörande pedagogik och gatukonst och graffiti

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Forsman Maria; [2023]
    Nyckelord :frigörande predagogik; gatukonst; graffiti; medvetandegörande;

    Sammanfattning : Konst är en kraft som kan förändra samhället. Hur kan vi som blivande bildlärare, som jobbar inom vad jag och många andra anser vara en förtryckande institution som skolan, skapa en bildundervisning, som bygger på denna idé? I denna studie försöker jag hitta svar på den frågan genom den frigörande pedagogikens teori och gatukonstens och graffitins praktiker. LÄS MER

  2. 2. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Lekande Lätt – Lekfulla Pedagoger ”Ah men hur rolig är du då, vill man vara med dig?” : En kvalitativ studie om pedagogens lekfullhet och lek som relationsstärkande mellan pedagog och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Alm; [2021]
    Nyckelord :Play; relational pedagogy; relational perspective; preschool; playfulness; Lek; relationell pedagogik; relationella perspektivet; förskola; lekfullhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förskolepedagoger ser på lek i egenskap som observatör och som aktiv deltagare med barnen. Därtill undersöks det hur intersubjektivitet och ett autentiskt lekfullt förhållningssätt kan påverka relationen mellan barn och vuxen, samt hur detta kan ha en inverkan på barnets sociala utveckling och känsla av välbefinnande. LÄS MER

  4. 4. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jennie Plate Blomberg; [2021]
    Nyckelord :boredom; boredom studies; boredom-fatigue; practical knowledge; teacher; lived experience; phenomenology; Heidegger; tråkighet; tråkighetsstudier; tråkighetsutmattning; praktisk kunskap; lärare; levd erfarenhet; fenomenologi; Heidegger;

    Sammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER

  5. 5. Artificially Authentic and Authentically Artificial : Experiencing the body of the past through the affect of the transmedial narrative of the Outlander-story world

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Moa Hågbäck; [2019]
    Nyckelord :Material; physical; historic space; transmedia; cultural heritage tourism; affect; prosthetic; Scotland; cultural collective individual memory; memory culture; fan-experience;

    Sammanfattning : Målet och syftet med denna studie är att observera, tolka, och vidareutveckla förståelsen för den samtida turistens interagerande med, och omförhandlande av, det historiska rummet genom individualistisk påverkan från fiktiva narrativ – i detta fallet, Outlanders transmediala berättelsevärld. Genom ett teoretiskt ramverk uppbyggt på materialism, påverkan, tidsresande och proteser har jag analyserat och kartlagt både kulturarvsplatserna samt Outlander-fansens interaktion med dessa genom att ha deltagit själv i två guidade endagarsturer, samt genom en djupgående, om än liten, enkät. LÄS MER