Sökning: "barbie"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet barbie.

  1. 1. Barbie TM. Från Plastic Fantastic till Empowerment Chic: En Semiotisk Resa genom Barbies Reklamuniversum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elsa Dandanell; Maja Jansson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Barbie; Barbie commercials; Barbie Semiotics; Feminism; Uppfostran Genus; Semiotik; Genussystemet;

    Sammanfattning : Exectutive summary Barbie is more than just a toy, she is a phenomenon. Consumers love her as much as others hate her. It has been argued that the doll is damaging young childrens views of themselves and setting them up for a future of striving to achieve impossible beauty standards. LÄS MER

  2. 2. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  3. 3. Matriarkatet i Barbie: Jämställd idyll eller överdriven dystopi? : En tematisk analys ämnad att studera unga kvinnors och mäns uppfattningar av omvända genusstrukturer i Barbie 2023.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Andersson; Evelina West; [2024]
    Nyckelord :Barbie; Gender Structures; Matriarchy; Patriarchy; Equality; Barbie; Genusstrukturer; Matriarkat; Patriarkat; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur unga kvinnor och män i åldern 20-29 som studerar på svenska högskolor uppfattar de omvända genusstrukturerna i filmen Barbie (Gerwig, 2023). Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer som sedan granskades med en tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Nostalgia as a Tool to Revitalize brands: a case study of the Barbie and Super Mario Bros films

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Assal Ali-Babaeian-Nassab; Alexandra Adwani; Tilde Sinnerdal; Rosa Delgadillo Ryberg; [2023]
    Nyckelord :Nostalgia branding; Brand Revitalization; Brand Extension; Brand Perception; Brand Community; Barbie; Super Mario Bros; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to explore the relationship between nostalgia, brand perception and brand community, aiming to provide insight in effectively revitalizing through brand extension. Further, we aim to assess whether a shift in brand perception is a prerequisite for brand revitalization. LÄS MER

  5. 5. ”Bara en massa Barbie- och Kendockor.” : En kvalitativ studie om psykisk hälsa, sociala medier och kroppsuppfattning bland unga män.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Noa Peterson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER