Sökning: "barn 3-5 år"
Visar resultat 11 - 15 av 109 uppsatser innehållade orden barn 3-5 år.
11. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER
12. Barns inflytande i dokumentationen i förskolan : Ur Barnkonventionens perspektiv
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med följande studie är att bilda kunskap om det inflytande och dendelaktighet barn i åldrarna 3–5 år har gällande dokumentation i förskolansamt hur barnkonventionen implementeras i arbetet med dokumentation.Vidare så undersöks om asymmetrin mellan barn och pedagoger påverkarinflytandet för barnen samt vilka utmaningar förskollärarna kan se iförskolan angående dokumentation. LÄS MER
13. Pedagogers och barns syn på fri lek -låtsaslek, roll-lek och fantasilek : En etnografisk studie i intervjuformat
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Titel: Pedagogers och barns syn på fri lek - låtsaslek, roll-lek och fantasilek. Författare: Kaspar Svedenman Denna studie bygger på intervjuer med pedagoger och barn på en förskola. Metoden jag har utgått från är en etnografisk intervjustudie som baseras på en kvalitativ undersökning. Den har skett inomhus på en förskola. LÄS MER
14. Att möta barn i en åldersblandad barngrupp i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur förskollärare uppfattar att de skapar förutsättningar för jämlikt inflytande mellan barn i lek hos åldersblandade barngrupper. Syftet besvaras med frågeställningarna; Vilka arbetssätt uppfattar förskollärare att de använder sig av för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek hos åldersblandade barngrupper 3–5 år? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärare finns i en åldersblandad barngrupp 3–5 år för att skapa förutsättningar för jämlikt inflytande i lek? Det är en kvalitativ studie, som genomförts med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
15. Rummets inflytande på barn : En observationsstudie av barns interaktioner i förskolans rum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Inom förskolan kan man se hur barns interaktioner blir påverkade av rummet och platsens uppbyggnad (Eriksson Bergström (2013). För att få bättre kunskap kring barns agerande i dessa situationer behövs en fördjupad studie för att kunna förklara och förstå när problem kan uppstå och vilken betydelse som platsen har i sådana situationer. LÄS MER