Sökning: "barn 3-5 år"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade orden barn 3-5 år.

  1. 6. Inkludering? ”Självklart men svårt” : En kvalitativ studie som undersöker inkluderande lärmiljöer i förskolan.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helene Axelsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; lärmiljöer; undervisning; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Inkludering framställs som ett komplext begrepp med olika tolkningar inom forskning och det finns en önskan om en enad definition av inkludering. Inkludering nämns inte explicit i läroplanen för förskolan och andra policydokument men trots det finns en ambition om en inkluderande förskola genom begrepp som gemenskap i förskolans läroplan. LÄS MER

  2. 7. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  3. 8. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  4. 9. De äldsta barnens återhämtning och vila i förskolan : En kvalitativ studie ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Återhämtning; vila; samspel; förskollärare; miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på återhämtning och vila under en dag på förskolan för de äldsta barnen i åldrarna 3-5 år. Tidigare forskning har inte studerat mycket om förskolans vakenvila utan de flesta studier har studerat förskolans sovvila. LÄS MER

  5. 10. Barns inflytande inom den pedagogiska verksamheten i förskolan : En kvalitativ studie om barns rätt till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Karlsson; Josefine Magnusson; [2022]
    Nyckelord :barns inflytande; delaktighet; demokrati; förskola; barnperspektiv; barns perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Pedagoger ska arbeta utifrån barns inflytande i förskolan. För att barn ska kunna växa och bli demokratiska medborgare behöver de få sin röst hörd. Detta understryks i Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), Skollagen (2010) och Barnkonventionen (2009). LÄS MER