Sökning: "barn 3-5 år"
Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden barn 3-5 år.
16. Ett fonologiskt bedömningsmaterial för finskspråkiga förskolebarn : Vilka ord kan ingå?
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att skapa en ordlista med tillhörande bildmaterial som kan utgöra ett underlag för att bedöma den fonologiska förmågan hos finskspråkiga barn. Ytterligare undersöks huruvida de utvalda målorden ingår i det aktiva ordförrådet hos finskspråkiga barn mellan 3-5 år och kan bli eliciterade utifrån de valda bilderna. LÄS MER
17. Anemi och järnbrist under graviditet. En beskrivande studie med kvinnor från sydvästra Sverige.
Master-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Anemi och järnbrist är ett globalt hälsoproblem för gravida kvinnor. De länder som har högst andel ligger i Afrika och Asien. I studier framkommer att även i höginkomstländer har invandrade kvinnor och de med många graviditeter anemi och järnbrist i högre grad än andra. LÄS MER
18. Förskolebarns uppfattningar kring vattenresurser utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how preschoolers perceive water resources from the viewpoint of sustainability. The study used semi-structured group interviews, conducted with ten children between the ages of 3-5 years at a preschool in Sweden to answer the aim of this study. LÄS MER
19. Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. LÄS MER
20. "Fröken säger att alla får vara med!" : En studie om barns tillträdesstrategier i pågående lekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: I förskolan är lek en stor del av barnens sociala liv och det blir viktigt för barnen att kunna tolka varandras leksignaler. William A. Corsaro utformade begreppet tillträdesstrategier. Dessa strategier använder barn som verktyg för att ta sig in i en pågående lek. LÄS MER