Sökning: "förskolebarns uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden förskolebarns uppfattningar.

  1. 1. "Man får prata, men inte för länge" : En fenomenografisk studie om förskolebarns uppfattningar om måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Lending; Camilla Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Förskola; Måltid; Fenomenografi; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att komma nära barns perspektiv genom att undersöka förskolebarns uppfattningar av fenomenet måltiden. Detta har gjorts utifrån frågeställningen: Vilka uppfattningar av måltiden ger förskolebarnen uttryck för? Studien har använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade gruppintervjuer med 30 förskolebarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER

  2. 2. Det ska vara roligt att röra på sig : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar av rörelseglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Billengren; Anna-Sara Clason; [2023]
    Nyckelord :förskola; barn; fysisk aktivitet; rörelseglädje; barns uppfattningar; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolebarns uppfattningar och upplevelser av rörelseglädje i förskolan. Studien är kvalitativ och nio förskolebarn som är mellan fyra och sex år gamla har deltagit i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet – ett multidimensionellt begrepp i förskolan : Specialpedagogers och förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och arbetet med detta i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Hansen; Pia Nyrén; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; specialpedagog; förskollärare; delaktighetsaspekter; anknytning; fenomenografi; Jansons delaktighetsmodell.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogers och förskollärares syn på/ uppfattning av barns delaktighet i förskolan. Tidigare forskning inom området utgår främst från förskollärares syn på delaktighet i förskolan snarare än specialpedagogers uppfattning av barns delaktighet. LÄS MER

  4. 4. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER