Sökning: "barn 5 år utveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 110 uppsatser innehållade orden barn 5 år utveckling.

  1. 6. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 7. Utveckling av en justerbar cykelbarnstol för barn mellan 5 och 9 år

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Paul Kassdaoud; Kristian Malki; [2023]
    Nyckelord :Child bicycle seat; Bicycle; product development; adaptability; adjustable functions; Cykelbarnstol; Cykel; produktutveckling; anpassningsbarhet; justerbara funktioner;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om utveckling av dagens cykelbarnstolar där det insåg bristande på komfort och anpassningsförmåga för barn mellan 5 och 9 år. Målet med detta arbete var att utveckla en cykelbarnstol som tar hänsyn till barnets motoriska förmåga vid denna ålder och erbjuder förbättrad komfort. LÄS MER

  3. 8. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  4. 9. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  5. 10. Vokalfält och formantfrekvenser hos barn med svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Joakim Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Utveckling; vokaler; formantfrekvenser; vokalfält; barn; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka formantfrekvenser F1 och F2 i svenskans nio långa vokaler /ɑː, ɛː, uː, oː, iː, eː, øː, yː, ʉː/ samt avstånd mellan vokaler /i, ɛ, ɑ, u/ i vokalfält hos barn med typisk talspråksutveckling som hade svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5. Normaldata för F1 och F2 är relevant då flera kliniska grupper har rapporterats avvika för dessa akustiska mått. LÄS MER