Sökning: "barn 5 år utveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 110 uppsatser innehållade orden barn 5 år utveckling.

  1. 21. Förskollärares erfarenheter av barns konflikthanteringsstrategier i den fria leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Ahvenainen; Therese Oscarsson; [2019]
    Nyckelord :konflikthanteringsstrategier; fri lek; förskollärare; konflikt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konflikter förekommer överallt och är en del av livet och även en del av barnens vardag på förskolan. Den strategi barn väljer för att hantera en konflikt har betydelse för hur leken fortsätter. Konflikthanteringsförmågan är en viktig del för barns personliga utveckling. LÄS MER

  2. 22. Från handling till konsekvens : Hur barns handlingar för hållbar utveckling kan beskrivas utifrån kunskaper och värderingar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Swindell; Moa Edin; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Hållbar utveckling; Kunskap; Värdering; Demokrati; Undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens  avsikt  var  att  få  fördjupad  kunskap  om  hur  barns  normer  och  handlande  med relevans för hållbar utveckling kan beskrivas i termer av kunskaper och värderingar, samt hur dessa kan förändras genom undervisning som bygger på berättelser. Studien var av kvalitativ karaktär och den utfördes på en förskola där fem barn i åldern 3-5 år deltog. LÄS MER

  3. 23. Rörelse inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur rörelse kan användas i matematikämnet i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :EmmaLinnea Björkman; Emma Hudd; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; movement break; classroom physical activity; classroom physical break; on-task behaviour; matematik; rörelsepaus; fysisk aktivitet; koncentrationsförmåga;

    Sammanfattning : I samhällsdebatten belyses ofta den fysiska aktivitetens påverkan på människors välmående och kognitiva utveckling. Enligt Folkhälsomyndigheten bör barn mellan 6 och 17 år vara fysiskt aktiva minst 60 minuter dagligen. Rörelsepauser har därför blivit ett allt vanligare inslag under lektionerna, framförallt för de yngre eleverna. LÄS MER

  4. 24. Stöd i skolmiljön till barn födda med esofagusatresi – förekomst, typ av stöd och associerad hälsorelaterad livskvalitet vid 8–12 års ålder

    Magister-uppsats,

    Författare :Sofia Drejenstam; Elisabet Nilebäck; [2018-05-02]
    Nyckelord :Barn; esofagusatresi; stöd; skolmiljö; hälsorelaterad livskvalitet; PedsQLTM 4.0; pediatrisk omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Esofagusatresi är en ovanlig medfödd missbildning som medför ökad risk för långsiktig ohälsa, främst relaterat till matstrupen och luftvägsfunktioner. Barn med hög sjuklighet riskerar negativt påverkad hälsorelaterad livskvalitet (HRQOL). Kunskap saknas om stöd i skolmiljön. LÄS MER

  5. 25. Konflikter och konflikthantering i förskolan utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; konflikt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Inledning Konflikter är en del av förskolans vardag. Det finns olika orsaker till att barns konflikter uppstår. Utifrån pedagogers perspektiv ses konflikter ofta som något negativt. Enligt många forskare är dock konflikter ett tillfälle för utveckling och lärande. LÄS MER