Sökning: "barn 5 år utveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden barn 5 år utveckling.
11. Förmåga att se och tolka tidiga tecken på autism hos barn i åldern 0-5 år: barnhälsovårdssjuksköterskans upplevelse av kunskap kring autismspektrumtillstånd
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Autism är ett tillstånd som yttrar sig genom bland annat svårigheter med det sociala samspelet, kommunikation och att tolka sin omgivning och tecken på autism är ofta tydliga redan under de första levnadsåren. Tidig diagnos och tidiga interventioner kan ge bättre förutsättningar för barnet att möta de svårigheter som diagnosen innebär. LÄS MER
12. Pedagogers och barns syn på fri lek -låtsaslek, roll-lek och fantasilek : En etnografisk studie i intervjuformat
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Titel: Pedagogers och barns syn på fri lek - låtsaslek, roll-lek och fantasilek. Författare: Kaspar Svedenman Denna studie bygger på intervjuer med pedagoger och barn på en förskola. Metoden jag har utgått från är en etnografisk intervjustudie som baseras på en kvalitativ undersökning. Den har skett inomhus på en förskola. LÄS MER
13. Grovmotorisk utveckling hos barn med idiopatisk Pes Equino Varus Adductus
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Pes Equino Varus Adductus (PEVA), även känt som klumpfot, är en medfödd felställning i fotens leder som kräver omfattande behandling under flera år. Det finns ett fåtal studier om hur PEVA påverkar barns grovmotoriska utveckling. Mer kunskap behövs om vilka faktorer som eventuellt kan påverka den grovmotoriska utvecklingen. LÄS MER
14. Psykisk ohälsa bland barn 0-5 år. : En studie av hur BVC-sjuksköterskor upptäcker och agerar vid upptäckt av psykisk ohälsa
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem där vårdbehov och stöd ökat och kan stå för en betydande sjukdomsbörda år 2030. Det krävs mycket arbete för att förbättra hälsan för barn och att investera i barnen är en av de viktigaste sakerna ett samhälle kan göra för att bygga en bättre framtid. LÄS MER
15. Förskolebarns uppfattningar kring vattenresurser utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how preschoolers perceive water resources from the viewpoint of sustainability. The study used semi-structured group interviews, conducted with ten children between the ages of 3-5 years at a preschool in Sweden to answer the aim of this study. LÄS MER