Sökning: "Eleven i fokus"

Visar resultat 1 - 5 av 763 uppsatser innehållade orden Eleven i fokus.

  1. 1. Resiliens hos elever med ADHD : En undersökning av stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Maria Wiking; Tove Ekström; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Resiliens; Riskfaktorer; Skyddsfaktorer; Stress; Högstadiet; Specialpedagogik; Elever; Specialpedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Ekström, Tove och Wiking, Maria (2023). Resiliens hos elever med ADHD – med fokus på stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Ensamhetens mångfacetterade dimensioner : En översiktsstudie om äldres upplevda ensamhet ur olika perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Amy Brännlund; Emma Thilén; [2024]
    Nyckelord :Elder; experience; loneliness; social work; Äldre; upplevelse; ensamhet; socialt arbete;

    Sammanfattning : Aktuell studie syftar till att undersöka hur äldres upplevelse av ensamhet framställs i forskning med fokus på hur ensamheten kan upplevas utifrån olika perspektiv. Genom en scoping review bestående av elva vetenskapliga artiklar har empirin analyserats utifrån en latent innehållsanalys och olika teoretiska ramverk, vilka har sin grund i ett ekologiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Typ mission impossible så som det ser ut idag” : Specialpedagogers och lärares uppfattningar och tillämpningar av kunskapskraven i anslutning till elever med svag teoretisk begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Trine Willumsen; [2024]
    Nyckelord :Slow learners; Svag teoretisk begåvning; kunskapskrav; lågstadiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare uppfattar kunskapskraven när det kommer till svagt teoretiskt begåvade elever som inte har rätt till anpassad grundskola (IK inom området 70-85). Syftet är också att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare arbetar med dessa elever för att de ska ges möjlighet att uppnå kunskapskraven på lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Rytmik och rörelse inom musiken : Hur upplever lärarna att elvernas koncentration och lärande påverkas?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Hovlund; [2024]
    Nyckelord :concentration; learning; rhythmics; movement; koncentration; lärande; rytmik; rörelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under en musikpedagogisk utbildning hade jag en rytmikpedagog, som alltid sa; "Det som fastnar i kroppen fastnar i knoppen". Mitt intresse för rytmik väcktes och sedan dess använder jag detta eftersom jag upplever att det ger eleverna bättre förutsättningar för koncentration och lärande. LÄS MER

  5. 5. Främja eller hämma jämställdhet? : En kritisk diskursanalys om hur Aftonbladet rapporterar om manliga respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carolina Hansson; Vinona Bothe; [2024]
    Nyckelord :fatal domestic violence; critical discourse analysis; stigma; masculinity; femininity; gender; news media; dödligt våld i nära relation; kritisk diskursanalys; stigma; maskulinitet; femininitet; genus; nyhetsmedier;

    Sammanfattning : Med ett kritiskt diskursanalytiskt tankesätt ämnar denna uppsats att studera hur nyhetsmedier rapporterar om manliga offer respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation. Syftet med studien är att utreda om nyhetsmediet Aftonbladet i sin nyhetsrapportering bidrar till stigmatiseringen av kvinnliga och manliga offer för dödligt våld i nära relation. LÄS MER