Sökning: "barns skriftspråkliga utveckling i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden barns skriftspråkliga utveckling i förskolan.

  1. 1. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Sandin; Johan Lingegård; [2017]
    Nyckelord :preschool; emergent literacy; development of written language; reading rest; förskola; emergent literacy; skriftspråklig utveckling; läsvila;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER

  2. 2. Förskolans skriftspråkliga miljö – en kvalitativ studie om hur pedagoger kan arbeta stimulerande och inspirerande för de yngre barnen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anette Rehm; Kristin Wennerstrand; [2010]
    Nyckelord :Skriftspråksstimulering; lärprocesser;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att genom tidigare forskning och empiri söka teorier och metoder om hur pedagogen kanarbeta för att stimulera barnen till skriftspråklig medvetenhet samt utveckla en stimulerande och inspirerandeskriftspråkande miljö i förskolan. Studien söker svar på innebörder i barns lärprocesser och vilken betydelsetidig skriftspråksstimulering har för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Femåringars skrivande i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger i förskolan resonerar och tänker kring femåringars skrivande

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Ingela Karlsson; Susanne Sundberg; [2008]
    Nyckelord :Skriftspråk; femåringar; förskola; läroplan; miljö; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att ta reda på hur pedagoger i förskolan resonerar och tänker kring arbetet med femåringars skrivande. Överensstämmer detta arbetet med det styrdokument som ska genomsyra verksamheten, förskolans läroplan [Lpfö98]. LÄS MER

  4. 4. Social kompetens och lärande på förskolor i Iran och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Ljunggren; Fereshteh T. Fard; [2008]
    Nyckelord :Förskolan; Iran; Lek; Lärande; Läroplan; Miljö; Social kompetens; Språk; Sverige;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en jämförande studie mellan förskolor i Iran och förskolor i Sverige. Syftet med studien är att genom kvalitativa forskningsintervjuer och observationer ta reda på vad som skiljer respektive förenar Irans och Sveriges verksamhet i förskolan. LÄS MER