Sökning: "barnsamtal i förskolan"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden barnsamtal i förskolan.
11. "Jag gör en bok som är Alfons och pottan"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi pluggar till förskollärare. För oss har det framgått hur lite inslag det är av sagoberättande i förskolan och tillämpningen av dramaredskap som ett verktyg i berättandet. LÄS MER
12. Barns tankar om sitt lärande i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ fallstudie i tre förskolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Under vår verksamhetförlagda utbildning har vi lagt märke till att förskolans utomhusmiljö inte används som en plats för lärande. Det har varit mycket ovanligt att pedagoger genomfört planerade aktiviteter utomhus, något som står i kontrast till hur inomhusmiljön används. LÄS MER
13. Barnens val i förskolan : Examensarbete om pedagogers arbete med barnsinflytande och barnens uppfattning om eget inflytandeoch delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Jag har undersökt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och hur barnen upplever sitt eget inflytande, vilket även var undersökningens syfte. Frågeställningarna jag utgått från är: Vilka möjligheter och begränsningar finns för pedagogers arbete med barns inflytande? Vilken betydelse har regler för barns inflytande? Hur upplever barn att de har inflytande på förskolan? Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer och barnsamtal som metod för insamling av data och undersökningen genomfördes på en förskola i Norrland. LÄS MER
14. ”Det viktigaste är att få leka” : Om tillhörighet, makt och kön som organiserande princip i fyra förskolebarns livsberättelser.
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Enligt Konventionen om barnets rättigheter och Läroplanen för förskolan har barn rätt att göra sina röster hörda och bli lyssnade till. Hur detta ser ut i praktiken och vad som krävs av den vuxne för att samtal med barn ska fungera ömsesidigt är vad denna studie försöker inringa. LÄS MER