Sökning: "barnsamtal i förskolan"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden barnsamtal i förskolan.

  1. 11. "Jag gör en bok som är Alfons och pottan"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Persson; Emma Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :barnsamtal; dramaredskap; förskola; högläsning; literacy; muntligt berättande; sagoframställningar; sagopedagog;

    Sammanfattning : Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi pluggar till förskollärare. För oss har det framgått hur lite inslag det är av sagoberättande i förskolan och tillämpningen av dramaredskap som ett verktyg i berättandet. LÄS MER

  2. 12. Barns tankar om sitt lärande i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ fallstudie i tre förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Love Bergenheim; Jim Elwerson; [2016]
    Nyckelord :barnsamtal; pedagogisk miljö; förskolegården; platsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetförlagda utbildning har vi lagt märke till att förskolans utomhusmiljö inte används som en plats för lärande. Det har varit mycket ovanligt att pedagoger genomfört planerade aktiviteter utomhus, något som står i kontrast till hur inomhusmiljön används. LÄS MER

  3. 13. Barnens val i förskolan : Examensarbete om pedagogers arbete med barnsinflytande och barnens uppfattning om eget inflytandeoch delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pontus Johansson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; demokrati; delaktighet; fallstudie;

    Sammanfattning : Jag har undersökt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och hur barnen upplever sitt eget inflytande, vilket även var undersökningens syfte. Frågeställningarna jag utgått från är: Vilka möjligheter och begränsningar finns för pedagogers arbete med barns inflytande? Vilken betydelse har regler för barns inflytande? Hur upplever barn att de har inflytande på förskolan? Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer och barnsamtal som metod för insamling av data och undersökningen genomfördes på en förskola i Norrland. LÄS MER

  4. 14. ”Det viktigaste är att få leka” : Om tillhörighet, makt och kön som organiserande princip i fyra förskolebarns livsberättelser.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Margareta Öhman; [2006]
    Nyckelord :Genrer; konstruktion; kön; livsberättelse; makt; skapa gemenskap; social inkludering; social exkludering; subjektiv dimension; tillhörighet.;

    Sammanfattning : Enligt Konventionen om barnets rättigheter och Läroplanen för förskolan har barn rätt att göra sina röster hörda och bli lyssnade till. Hur detta ser ut i praktiken och vad som krävs av den vuxne för att samtal med barn ska fungera ömsesidigt är vad denna studie försöker inringa. LÄS MER