Sökning: "bedömningssituationer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden bedömningssituationer matematik.

  1. 1. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  2. 2. Från entusiasm och engagemang till tårar och ängslan : En fenomenografisk studie kring summativa bedömningssituationer i matematik ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marie Karlsson; Camilla Hahne; [2023]
    Nyckelord :mathematics; mathematics anxiety; special education; SUM; summative assessment; matematik; matematikängsla; specialpedagogik; SUM; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att säkerhetsställa att alla elever har samma möjligheter att tillgodogöra sig kunskap och därmed utvecklas. Alla elever lär sig på olika vis och har också behov av att visa sina kunskaper på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Elevers känslor och tankar om provsituationer i matematik : Att visa sina kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Carlsson; Åsa Elvelind; [2021]
    Nyckelord :bedömning; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; matematikångest; provångest;

    Sammanfattning : Svenska elever känner ofta oro och ångest i samband med prov- och bedömningssituationer i ämnet matematik. Syftet med denna studie är att berika och skapa kunskap om vad flickor och pojkar i årskurs 9 känner vid provsituationer och bedömningssituationer i ämnet matematik. LÄS MER

  4. 4. Matematikångest : möjligheter och hinder vid olika bedömningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liselott Bosson; Åsa Eklund; [2020]
    Nyckelord :anpassningar; matematikångest; provångest; relationer; stress;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola upplever matematikångest och framförallt i samband med prov- och bedömningssituationer. Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om några lärares erfarenheter av arbetet med att förebygga och möta elevers matematikångest vid olika bedömningssituationer samt speciallärarens roll i sammanhanget. LÄS MER

  5. 5. Digitala matematikprestationer : En studie om att visa sina kunskaper via digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emma Kjellin; [2020]
    Nyckelord :bedömning; digitala enheter; digitala prov; digitala test; digitala verktyg; grundskoleutbildning; matematik; surfplatta; test;

    Sammanfattning : Då nationella prov och bedömningsstöd är under digitalisering undersöks i denna studie om elevers provresultat i matematik ger en rättvisande bild av deras kunskaper när de ska visa dessa via ett digitalt verktyg. Forskningsfältet talar både för och emot användandet av digitala verktyg när elever ska visa sina kunskaper i prov- samt bedömningssituationer. LÄS MER