Sökning: "bild och skapande i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden bild och skapande i förskolan.

  1. 16. Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers upplevelser av deras påverkan på barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefine Fogel; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Esthetic; Image forming; Pedagogues; Vygotskij; Socio-cultural perspective; Förskola; Estetik; Bildskapande; Pedagoger; Vygotskij; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : My study is about image forming in preschool. The aim of my study is to find out how pedagogues perceive that they relate to image forming activities in preschool. As a method I have used a qualitative interview method where I have written interviews with five pedagogues. LÄS MER

  2. 17. En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Bokinge; Annelie Malm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stödAbstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer.Metod:Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 18. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER

  4. 19. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  5. 20. ”Bara lite kladd” : Varierar barns uttryck i förhållande till pedagogens bemötande av barns skapande i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Johansson; Hanna Klang; [2017]
    Nyckelord :Skapande process; pedagogers bemötande; bild; förskolan; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete handlar om pedagogers förmåga till ett varierat bemötande under barns skapande process. Av aktuella debatter, styrdokument, tidigare forskning framkommer det att barn begränsas i sina möjligheter att använda alla sina uttrycksformer i förskolans verksamhet. LÄS MER