Sökning: "bild och skapande i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden bild och skapande i förskolan.

  1. 6. Högläsningens betydelse - En studie om pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Westgaard; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Högläsning; Literacy; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Av egen yrkeserfarenhet vet jag att pedagoger ser olika på vikten av högläsning samt att det till stor del är högläsningen som faller bort i verksamheten av olika anledningar. Jag blev nyfiken på att undersöka vad detta beror på och på så sätt blev syftet med denna studie att studera pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 7. Jag tror inte att det finns rätt och fel egentligen : En intervjustudie om att arbeta med bild i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Junhager; Anette Frändfors; [2020]
    Nyckelord :bild; bildskapandets hinder; kommunikation; material; miljö; möjligheter; samspel; skapande; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna undersöknings avsikt var att undersöka hur ämnet bild kan användas inom förskolan genom att ta del av hur sju yrkesverksamma pedagoger reflekterar kring barns handlingar och aktiviteter inom ämnet bild. Genom en kvalitativ undersökningsform där insamling av data skett genom semistrukturerade intervjuer presenteras ett resultat som har tolkats med stöd i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 8. Bildskapande aktiviteter i förskolans utbildning : En studie om hur förskollärare uppfattar uppdraget att bedriva bildskapande aktiviteter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Blanck; Madeleine Granqvist; [2020]
    Nyckelord :Bildskapande; förskola; förskollärare; skapande; undervisning; utbildning; skapande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en grundläggande utbildning där barnen påbörjar sitt livslånga lärande. Syftet med denna studie är att synliggöra hur några förskollärare använder bildskapande aktiviteter i sin undervisning för att stödja och stimulera barnens utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 9. ”Jag kan skapa bokstäver i lera” : Åtta pedagogers syn på estetiska uttrycksformer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Sofia Gabrielsson; Christina Schultz; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; positiv lärandeidentitet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet handlar om estetiska uttrycksformer och vilken roll de har i barns lärande. Tidigare forskning visar att de estetiska formerna både är ett lärande i sig men också att de ibland kan vara som ett hjälpmedel till att lära sig saker utifrån en form som känns trygg för barnet. LÄS MER

  5. 10. Skapande i förskolan : en studie om hur förskollärare arbetar med bild och skapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Oi Fun Chan; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Kreativitet; Learing by doing; Pedagoger; Skapande;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att ge barnet möjlighet att utvecklas i sin skapande förmåga och att kunna uttrycka sina tankar, erfarenheter och upplevelser genom estetik. Förskolan ska ge utrymme för barns fantasi och kreativitet. LÄS MER