Sökning: "c uppsats förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden c uppsats förskola.

  1. 16. Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Mohlén; [2008]
    Nyckelord :Kanon; Förskolans dolda kanon; Förskolans uttalade;

    Sammanfattning : ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. LÄS MER

  2. 17. Samverkan? En intervjustudie med föräldrar till barn i förskoleklass

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; föräldraroll; föräldrasam;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att få fördjupad kunskap om föräldrars egna uppfattningar om samverkan med skola iövergången från förskola till förskoleklass, och att jämföra deras uttalade förhållningssätt med de riktlinjer somär rådande i dagens förskola och skola. För det syftet har vi använt oss av litteraturstudier, dokumentanalys ochkvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  3. 18. Föräldrars inställning till förskoleverksamheten ­ En studie som jämför föräldrars inställningar mellan två stadsdelar i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Arvidsson; Anna-Lena Sundelin; ; [2008]
    Nyckelord :förskola; förälder; föräldrar; barn; inställningar;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med den här studien är att undersöka ifall föräldrars inställning till olikafrågor inom förskoleverksamheten är olika eller lika mellan stadsdelarna Torslanda ochGårdsten.Huvudfråga: Hur ser likheterna och skillnaderna ut, vad är det är likt eller olikt, mellaninställningarna hos föräldrarna i Gårdsten och Torslanda. LÄS MER

  4. 19. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Aldenborg; Anna Lövgren; [2007]
    Nyckelord :Språkstimulerande fysisk inomhusmiljö; språkstimul;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vihar utgått från nedanstående frågeställningar:Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling?Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling?Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationersamt två intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Vilken betydelse har kontexten för matematikundervisningen i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematik och fysik

    Författare :Jenny Olsson; [2007]
    Nyckelord :förskola; kontext; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna c-uppsats var att studera användningen av matematik i förskolan och undersöka vilka kontexter som påverkar pedagogerna att använda matematik i den dagliga verksamheten. I undersökningen besvarade 52 pedagoger från fyra förskolor i en mellansvensk kommun enkäter. LÄS MER