Sökning: "categorization and knowledge."

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden categorization and knowledge..

  1. 1. Arbetet med de osynliga barnen : En kvalitativ studie kring arbetet med barn som har minst en psykiskt sjuk förälder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Victoria Wieczorek; Josefin Milde; [2024]
    Nyckelord :parental mental illness; children; social worker; social work; experience; föräldrar med psykisk sjukdom; barn; socialt arbete; erfarenhet; socialarbetare;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate social workers' work with children who have mentally ill parents in order to gain a better understanding of their work and how it affects the children. Mental illness is today a growing public health problem. The proportion of Sweden's population suffering from some form of mental illness is increasing. LÄS MER

  2. 2. Analysing the role of Religion inAfghan and International newsmedia coverage prior to theTaliban's Resurgence

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :John Kane; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduction This study explores the role of religion in Afghan and international news media coverageduring the lead-up to the Taliban's resurgence and takeover of Kabul in August 2021.Through an analysis of approximately one thousand news articles using a grounded theoryapproach, the research seeks to understand how religion was represented, framed, anddiscussed. LÄS MER

  3. 3. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mira Andersen; [2023]
    Nyckelord :Multimodal Critical Discourse Analysis; website design; Public service; Utbildningsradion; Multimodal kritisk diskursanalys; webbdesign; gränssnitt;

    Sammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER

  4. 4. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  5. 5. Trakasserierna och maktmissbruket vid regementet K3 : En kvalitativ textanalys av Försvarsmaktens kriskommunikation efter avslöjandet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Lundqvist; Emilia Digerås; [2023]
    Nyckelord :Strategier; kommunikationstyper; värdegrund; öppenhet; Försvarsmakten;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt börjar i bakgrunden som presenterar fenomenet kris och dess innebörd, myndighetskommunikation, kriskommunikation och förtroendekriser. Studiens material består av tre uttalanden från Försvarsmaktens regementschef Ola Bavér och arméchef Karl Engelbrektson. LÄS MER