Sökning: "datoranvändning i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden datoranvändning i skolan.

  1. 11. Digitalisering i hemmet Föräldrarnas perspektiv på kommunikation och gränssättning efter att barnen försetts med 1:1 dator

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Jennie Gomér; [2016-09-15]
    Nyckelord :1:1 dator; digital kunskap; gränssättning; föräldraperspektiv; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har de senaste årtiondena blivit mer positiv till digitala medier. Med införandet av 1:1 datorer, en dator till varje elev, kommer nya situationer kring datoranvändningen. Den är ett pedagogiskt redskap men tas med hem varje dag och får användas på fritiden. LÄS MER

  2. 12. Skolrelaterad stress i högstadiet, hur det ser ut och varför

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Fridolin; [2015]
    Nyckelord :fritidsaktiviteter; ungdomar; Stress; self-efficacy; coping; skola; adolescents; leisure activities; academic; school; Social Sciences;

    Sammanfattning : En tvärsnittlig enkätstudie genomfördes på niondeklassare (N=34) under skoltid. Frågeställningen var: ”Hur samvarierar upplevd skolstress med self-efficacy, copingstrategier och fritidsaktiviteter?” Samplet kom från ett bekvämlighetsurval. LÄS MER

  3. 13. Skillnader mellan mobiltelefon- och datoranvändning av samma webbplats

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Nina Hagman; [2015]
    Nyckelord :Mobiltelefon beteende webbdesign surfa;

    Sammanfattning : Idag använder vi mobiltelefoner mer och mer för att surfa på webbplatser. Det vi för 15 år sedan gjorde med dator gör vi idag med lätthet med en mobiltelefon, till exempel bankärenden och bokar tågbiljetter. I denna studie görs en undersökning på skillnader i hur samma webbplats används på dator respektive mobiltelefon. LÄS MER

  4. 14. Naturvetenskaplig undervisning med en dator per elev: möjligheter och utmaningar utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Franziska Winter; [2014]
    Nyckelord :biologi; dator i skolan; datorstött lärande; digitalstött lärande; en dator per elev; en-till-en; 1-1; 1:1 kontext; elevdator; IKT i skolan; IT informationsteknologi ; kemi; naturvetenskap; NO; TPACK; TPCK technological pedagogical content knowledge ; skolans digitalisering;

    Sammanfattning : Trots intensiva satsningar på skolans digitalisering visar forskningen att den inte lederautomatiskt till förbättrat lärande och kunskapsutveckling hos eleverna. Syftet medexamensarbetet var att undersöka pedagogernas syn på frågan hur IT och 1:1 kontextenkan utnyttjas för att främja elevers lärande i naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER

  5. 15. Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emil Johansson; David Häll; [2014]
    Nyckelord :IKT; undervisning; lärare; digital kompetens;

    Sammanfattning : SammanfattningStudien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inomIKT. LÄS MER