Sökning: "datoranvändning i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden datoranvändning i skolan.
21. Datoranvändning hos elever i grundskolans år 8 : En jämförelse mellan musikklass- och IKT-klasselever
Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad skolungdomar använder datorn och In-ternet till. Författaren vill även ta reda på om det finns några skillnader i datoranvändning-en mellan en skolklass med inriktning mot informations- och kommunikationsteknik (IKT) och en skolklass utan IKT-profil. LÄS MER
22. Projektet 1 till 1 i Stenungsund – en utvärdering och analys av lärarnas pedagogiska situation i skolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Enkätresultat och intervjuerna visar att majoriteten av lärarna tycker att införandet avprojektet har fungerat bra. Man nämner t ex att variationen i undervisningen ökat och attinförandet har fungerat bra i skolan som helhet, lärarlagen, klassrummet och planeringen. LÄS MER
23. Bärbara datorer och elevvanor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det här arbetet handlar om eleverna som utrustades med en egen bärbar dator i åk 7 i samband med Lunds kommuns utbildningssatsning på informations- och kommunikationsteknik (IKT). Initialläget för undersökningen var att jag och andra lärare såg att en del elever sysslar under rasterna mycket aktivt med de nya verktygen på olika sätt på rasterna. LÄS MER
24. Datoranvändning i åk 6 : Hur ofta elever sitter vid datorerna i datorsalen 2010
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI bakgrunden redogörs för hur datorer i undervisningen ur ett historiskt perspektiv har sett ut i Sverige från 80-talet tills idag, samt diskussioner kring ämnet datorer i undervisningen och den demokratiska betydelsen av ämnet. Skolverket har genom åren gjort diverse satsningar på IT i skolan. LÄS MER
25. Att skriva i och utanför skolan. En kvalitativ studie av elevers uppfattningar av skrivande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevers uppfattningar av skrivande i och utanför skolan. Med utgångspunkt i frågeställningar som vad eleverna har för uppfattningar av vad, när, hur och varför de skriver och vilken betydelse skrivandet har för dem, genomfördes en intervjustudie ur ett fenomenografiskt perspektiv med elever i årskurs 6. LÄS MER