Sökning: "de fyra färdigheterna"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden de fyra färdigheterna.

  1. 1. “Hur förberedd kan man bli?” : VFU–studenters upplevelser av det kunskapsbaserade sociala arbetet under ansträngda arbetsförhållanden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ally Bjurman; Freja Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social work students; organization-based training; well functioning social work; preparation; working conditions; working environment; VFU; välfungerande socialt arbete; förberedelse; arbetsvillkor; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Sveriges socialtjänst har i dagsläget hög arbetsbelastning och personalomsättning. Detta påverkar direkt instansens anställda och organisationernas klienter. Anställda förklarar att den rådande situationen inom socialtjänsten försvårar möjligheten att utföra ett professionellt arbete. LÄS MER

  2. 2. Nyexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under det första yrkesverksamma året

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Karin Hammarlund; Emy Kåhrström; [2021]
    Nyckelord :Nyexaminerade sjuksköterskor; upplevelser; transitionschock; första året; erfarenheter; novis; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier redovisar att en stor del nyexaminerade sjuksköterskor (NS) överväger att lämna yrket inom det första året. NS uppger att det finns en märkbar kunskapsklyfta mellan grundutbildningen och den kliniska kontexten. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivutveckling i grundskolans tidigare år : en undersökning om lärares användning av vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Håkansson; Johanna Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; vardagsnära texter; literacy; tidig skolålder; sociokulturellt perspektiv; populärkultur; texttyper; textvärldar;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur lärare arbetar med vardagsnära texter i tidig läs- och skrivutveckling. För att besvara vår frågeställning har vi tagit hjälp av tidigare forskning samt litteratur för att åstadkomma förståelse och bakgrund för hur läs- och skrivinlärning numera beskrivs som läs- och skrivutveckling med hänsyn till de texter och den populärkultur som eleverna växer upp med. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i moderna språk på gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatriz Granda; [2020]
    Nyckelord :moderna språk; spanska; bedömning; formativ och summativ bedömning; återkoppling;

    Sammanfattning : Undersökningens resultat visar att bedömning är en naturlig komponent i lärandet och språkundervisningen. Informanterna möter både möjligheter och utmaningar i sitt bedömningsarbete i moderna språk. De använder formativ och summativ bedömning som ett komplement för varandra. LÄS MER

  5. 5. Stöttning av talspråkliga färdigheter : Aktiviteter och interaktioner i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Konstantakis; [2018]
    Nyckelord :Oral skills; activities; interactions; support; the proximal zone of development; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ; Talspråkliga färdigheter; aktiviteter; interaktioner; stöttning; den närmaste proximala utvecklingszonen; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ;

    Sammanfattning : De talspråkliga färdigheterna har en avgörande betydelse för barns kunskapsutveckling och ligger till grund för både läs- och skrivförmågor. Det är således av vikt att skolan erbjuder elever möjlighet att utveckla dessa. LÄS MER