Sökning: "dialoger"

Visar resultat 1 - 5 av 374 uppsatser innehållade ordet dialoger.

  1. 1. "Kommunikationen lämnar utrymme för fantasier..." : En kvalitativ intervjustudie om meningsskapande-och meningsgivande kommunikation i en förändring inom sjukhus i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sannah Kempe; Sara Tunemar; [2024]
    Nyckelord :sensemaking; sensegiving; transparency; organizational communication; changing process; trust; presence; availability; Västra Götalandsregionen; meningsskapande; meningsgivande; transparens; organisationskommunikation; förändringsprocess; tillit; förtroende; närvaro; tillgänglighet; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur ett urval enhetschefer på sjukhus inom Västra Götalandsregionen upplever ledningens kommunikation och vilka förutsättningarkommunikationsinsatsen ger enhetschefer att kommunicera med sina medarbetare. Studien undersöker kommunikation i en förändringsprocess under 2023 och utgår från organisationskommunikationens begrepp meningsskapande, meningsgivande samt transparent kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  3. 3. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  4. 4. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Rodin; Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; preschool; routine situations; interplay; Demokrati; förskola; rutinsituationer; samspel;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER

  5. 5. "We are a team": Creating a Healthy Coach-Youth Golfer Relationship

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jesper Littorin; [2023]
    Nyckelord :Coach-athlete relationship; mental health; well-being; youth athlete; golf; Tränare-spelare relation; mental hälsa; välmående; ungdomsidrottare; golf;

    Sammanfattning : The research objectives were (1) to explore how coaches and youth golfers perceive a healthy coach-athlete relationship and (2) what they do to facilitate such a relationship. A qualitative small-q study was done by interviewing five experienced coaches and five competitive youth-golfers using two semi-structured interview guides in order to get both coaches’ and athletes’ perspectives. LÄS MER