Sökning: "digital creations"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden digital creations.

  1. 1. Ett designverktygs roll i samarbetet mellan designers och utvecklare: En kvalitativ studie om hur Figma används i samarbeten mellan designers och utvecklare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Vera Althini; Rebecka Larsson; [2023]
    Nyckelord :human-computer interaction; collaborative design; collaboration; designer-developer; handoff; design tool; människa-datorinteraktion; kollaborativ design; samarbete; designer-utvecklare; handoff; designverktyg;

    Sammanfattning : Inom utveckling av mjukvaruprodukter kan samarbete ofta ske mellan designers och andra tekniska intressenter, såsom utvecklare. En förekommande process under samarbetet är en s.k. handoff, där design överlämnas från designers till utvecklade för att implementera denna i kod. LÄS MER

  2. 2. Protection of Data in the Context of Big Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Henrik Österström; [2022]
    Nyckelord :big data; big data ownership; big data protection; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom ramen av Big Data och användning av AI-teknik så har vi nu möjlighet att automatisera komplexa uppgifter genom att samla in, dela och behandla inhämtade data. Dataanalys öppnar upp möjligheten att låsa upp enorm potential inom de flesta branscher. LÄS MER

  3. 3. Med digitala verktyg kan man skapa sin egen värld : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ejvind Morelius; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic; art; digital creations; digital tools; preschool; Bild; digitalt skapande; digitala verktyg; estetik; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande, samt att synliggöra på vilka sätt och i vilket syfte digitala verktyg används i estetiskt skapande. Mot bakgrund av detta syftar studien på att besvara följande frågeställning: Hur uppfattar förskollärare arbetet med barns digitala skapande? På vilket sätt används digitala verktyg i det estetiska skapandet på förskolan? I vilket syfte används digitala verktyg i barns estetiska skapande? För att kunna svara till studiens syfte och frågeställning används den fenomenografiska metodansatsen både som metod och som teori, i syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar av studiens fenomen. LÄS MER

  4. 4. To portray the beautiful, exotic and feminine land of cheap export : How Sweden imagined Japan during Japonism, from 1858 to 1914

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Hugo Ingemarsson; [2021]
    Nyckelord :Japan studies; image of Japan; Japonisme; Sweden; Orientalism; Ethnocentrism; Colonialism; digital archives; Julia Beck; Richard Bergh; Leander Engström; Gustavsberg; Einar Jolin; Nils Kreuger; Carl Larsson; Karl Nordström; Jenny Nyström; Helmer Osslund; Rörstrand; Alf Wallander; Carl Wilhelmson; Anders Zorn;

    Sammanfattning : This master thesis explores the image of Japan in the artistic creations during Japonism in Sweden. Japan and Sweden first started trading in 1868 and knowledge about Japan in Sweden were limited at best. With the emergence of the Western art movement known as Japonism, ranging from 1858 to 1914, fascination for the unknown country grew in Europe. LÄS MER

  5. 5. Exploring guidelines for human-centred design in the wake of AI capabilities : A qualitative study

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Datateknik och informatik

    Författare :Emily Olivieri; Loredana Isacsson; [2020]
    Nyckelord :Artificial Intelligence AI ; Machine Learning ML ; User Experience UX ; Human-Computer Interaction HCI ; User Interface UI ; UX practice;

    Sammanfattning : Purpose – Artificial Intelligence has seen important growth in the digital area in recent years. Our aim is to explore possible guidelines that make use of AI advances to design good user experiences for digital products. LÄS MER