Sökning: "dimensioner hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden dimensioner hållbarhet.

  1. 1. Controllerns roll : ur ett hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jina Amso; Princesse Muka Mabundi; [2023]
    Nyckelord :Controller; Controllers role; Sustainability; Triple bottom line; Controller; Controllerrollen; Hållbarhet; Triple Bottom Line;

    Sammanfattning : Background: Sustainability has become a global trend that has affected people, companies and organizations around the world. Most organizations today integrate sustainability into their operations in various ways. The role of a controller undergoes constant development where the controller's role nowadays includes several strategic tasks. LÄS MER

  2. 2. Arbetet med social hållbarhet inom industrin – svårigheter och möjligheter ur ett hälso- och genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Malin Eilertsen; [2023]
    Nyckelord :Social sustainability; masculinity; health; industry; gender norms; Social hållbarhet; maskulinitet; hälsa; industri; genusnormer;

    Sammanfattning : Introduktion: De globala målen har tre dimensioner där social hållbarhet är en dimension som innebär att skapa ett jämställt, jämlikt och inkluderande samhälle. Ett av de globala målen är att minska ojämlikheterna där ett delmål är att främja social inkludering. LÄS MER

  3. 3. Den smarta staden : En fallstudie om hur städer arbetar med konceptet smart stad i den fysiska planeringen

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Frida Fors; [2023]
    Nyckelord :smart stad;

    Sammanfattning : Den smarta staden är ett koncept som har utvecklats genom olika sociala, ekonomiska och teknologiska drivkrafter. De senaste årens teknologiska framsteg som skett har möjliggjort för smarta städer att gå från en framtidsutopi till verklighet. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer för värdeskapande kundupplevelser i förköpsstadiet, med särskilt fokus på hållbarhetsaspekter, ur ett relationsperspektiv mellan en e-handlare och individuella konsumenter : En fallstudie inom deVal Sweden AB

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Peterson; [2023]
    Nyckelord :Analysmodell; förköpsfasen; hållbar konsumtion; kundupplevelse; värdeskapande; e-handel; B2C;

    Sammanfattning : E-handeln har medfört nya möjligheter för både konsumenter och e-handlare med dess tillgänglighet och breda marknad. Med en bred marknad, vilket inom e-handeln kan bli världsvid, tillkommer en hård konkurrens för e-handlare. Den hårda konkurrensen i kombination med den nuvarande inflationen utmanar e-handlare i en tuff tid. LÄS MER

  5. 5. H&M - det hållbara valet? : En fallstudie av H&Ms CSR-kommunikation via Instagram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Amanda Sjökvist; Ann-Sofie Tjernberg; [2023]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; Kommunikation; H M; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Under de senaste åren har H&M utsatts för kritik från många håll. De har anklagats för att inte alltid handla etiskt eller ta sitt sociala ansvar och har bland annat anklagats för rasism och greenwashing. LÄS MER