Sökning: "empirisk modell företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden empirisk modell företagsekonomi.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Relationen mellan ledarskap och organisationskultur i krishantering: En empirisk studie av Crisis Response Leadership Matrix

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :David Agius; Andreas Jansson; [2022]
    Nyckelord :Crisis; leadership; leadership competencies; crisis management; organizational culture.;

    Sammanfattning : Syfte: Organisationer är beroende av en ledare i krissituationer, men hur behöver ledarskapet anpassas till den rådande organisationskulturen? Tidigare forskning har presenterat en modell Crisis Response Leadership Matrix (CRLM) för att matcha rätt ledare för given organisationskultur. Syftet med denna studie är att genom empiriska observationer utveckla CRLM modellens spektrum. LÄS MER

  3. 3. Första linjens chefers arbetssituation i Gnosjöregionen : En studie baserad på Karaseks och Theorells Krav-kontroll- och stödmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Carlsson; Maria Ahmad Almqvist; [2019]
    Nyckelord :Krav-Kontroll-Stödmodellen 1990 ; arbetssituation; första linjens chef; Gnosjöandan; Gnosjöregionen.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Vårt syfte är att beskriva första linjens chefers upplevelse av sin arbetssituation i Gnosjöregionen med stöd av Karaseks och Theorells Krav-kontroll- och stödmodell (1990). Metod: Studien baseras på en deduktiv ansats, det vill säga tidigare teorier har legat till grund för arbetet. LÄS MER

  4. 4. Kvalitetscertifiering i mindre företag - Interna, externa eller finansiella motiv?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel González; Casper Wessén; [2019]
    Nyckelord :Quality management system QMS ; Certification; Quality certification; ISO 9001; Internal motives; External motives; Financial motives; Smaller companies; Management; Kvalitetsledningssystem; Certifiering; Kvalitetscertifiering; ISO 9001; Interna motiv; Externa motiv; Finansiella motiv; Mindre företag; Ledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Kvalitetscertifiering i mindre företag – Interna, externa eller finansiella motiv? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Casper Wessén och Daniel González Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2019 - juni Syfte:Syftet med denna studie är att öka förståelsen för de bakomliggande motiven till att ledningen i mindre företag väljer att kvalitetscertifiera verksamheten mot ISO 9001. Metod: Studien utgår från en socialkonstruktivistisk verklighetssyn och en hermeneutisk tolkande kunskapssyn. LÄS MER

  5. 5. Check it out...and in : En kvalitativ studie om self service betydelse för kundrelationer i hotellbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Towa Andersson; Sandra Jonsson; [2018]
    Nyckelord :digitalisering; relationsmarknadsföring; relationer; self service; hotell; teknologi;

    Sammanfattning : Den teknologiska utveckling som skett under 2000-talet har resulterat i att vi idag lever i ett digitaliserat samhälle. Samhället befinner sig fortfarande mitt i den digitala transformationen. Det lanseras ständigt nya teknologiska lösningar till marknaden vilka fortsätter driva den digitala utvecklingen framåt. LÄS MER