Sökning: "en planering av en pedagogisk aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden en planering av en pedagogisk aktivitet.

  1. 1. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Litteratur och högläsning i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till litteratur som språkutvecklande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabella Sundell; Carolina Utter; [2021]
    Nyckelord :Children; interactions; language development; literature; reading aloud; barn; interaktioner; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger i förskolan arbetar med litteratur och högläsning på ett sätt som gynnar barns språkutveckling.   Studien har genomförts på två separata förskolor där tio pedagoger har medverkat i enskilda kvalitativa intervjuer, vilket valts för att få ett fylligt underlag att analysera. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta kompenserande inom ämnet idrott och hälsa gentemot elever inom Autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Truls Brorsson; Fredrik Hansson; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; AST; Flexibilitet; Fysisk aktivitet; Förutsägbarhet; Idrott och hälsa; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten redogör för hur autismspektrumtillståndets (AST) egenskaper kan uttrycka sig i skolan samt hur i sin profession idrottslärare kan arbeta kompenserande för dessa. Skolans syfte är att ge en så likvärdig utbildning som möjligt, vilket kräver en förståelse och ibland en pedagogisk planering utifrån individens egenskaper. LÄS MER

  4. 4. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kristensson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Fältstudier; sinnesupplevelser; biologi; mellanstadiet; lärare; metodik; motiv; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER

  5. 5. Att bygga en grundskola som fungerar i en innerstadsmiljö

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Aleksandra Asmar; Aynur Toygur; [2018]
    Nyckelord :Elementary school; Flexible; Activity; Safety; Educational; Grundskola; Flexibel; Aktivitet; Trygghet; Pedagogisk;

    Sammanfattning : As cities become denser, population increases and the build rate today for elementary schools is low,more and more students will need a place in schools that are not yet built. Today, temporary modulesare a solution to the school shortage, these modules come with the risk of being used for a longerperiods than was planned due to the lack in planning for permanent schools. LÄS MER