Sökning: "evolution undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden evolution undervisning.
1. Undervisning av evolutionsteorin : En studie om vanligt förekommande missförstånd och pedagogiska strategier för att främja elevers begreppsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Several studies have shown that many students have misconceptions and everyday concepts about evolution that prevent them from learning the theory of evolution. Previous research has also shown that biology teachers are not always aware of students’ difficulties or design education that challenges students’ conceptual understanding of evolution. LÄS MER
2. Evolutionsteorin på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Evolutionsteorin är fundamental för att förstå vetenskapsområdet biologi. Teorin har som grund att individers egenskaper kan ärvas till avkommor, att det finns en variation mellan individers egenskaper och att vissa egenskaper gynnar överlevnad och reproduktion bättre än andra. LÄS MER
3. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER
4. Lgr22 inverkan på bildlärarens undervisning i teori och praktik. : En studie om möjligheter och utmaningar med Lgr22
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : This study examines art teachers' challenges and opportunities and the impact of Lgr22 on art teachers' didacalicum in theory and practice. The study is based on three qualitative informant interviews carried out in an exchange of knowledge. LÄS MER
5. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER