Sökning: "förskollärarrollen"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet förskollärarrollen.

  1. 1. ”Det tar en hel livstid” : En studie om förskollärares skilda uppfattningar om förskollärarrollen och nyutexaminerade förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Molly Segerstein Skoog; Wilma Krämer; [2023]
    Nyckelord :fenomenografi; förskollärare; förskollärarrollen; kompetens; nyutexaminerade förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Som blivande förskollärare finns där en viss ovisshet inom oss som utförde denna studie gällande vad som uppfattas krävas av oss som blivande förskollärare. Uppfattningar kring förskollärarrollen och nyutexaminerade förskollärare är idag ett forskningsområde som forskning är avsaknad inom. LÄS MER

  2. 2. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  3. 3. Leken som metod för undervisning : En analys av förskollärares upplevelser avlekresponsiv undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Volkanovskaia; Maria Mattila; [2023]
    Nyckelord :Barninitierad; vuxeninitierad; undervisning; lekresponsiv; vuxen guidad lek; förskola; strategier; förskollärarrollen; förskollärarens betydelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutveckling kring förskolläraresanvändning av lekresponsiv undervisning som stöd för barnens lärande i förskolan.Studien tar avstamp i den nya läroplanen för förskolan, där lekens roll har förstärktsoch förskollärarnas ansvar för undervisning har ökat. LÄS MER

  4. 4. Inget lärande utan lek och lekfullhet : Förskollärares perspektiv på lekens betydelse för barn i relation till utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Eriksson; Elin Modin; [2023]
    Nyckelord :Children; learning through play; preschool teacher; preschool teachers role; play; Barn; förskollärare; förskollärarens roll; lek; lärande genom lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares perspektiv på lekens betydelse för barn i relation till utveckling och lärande. Lek ska enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ha en central plats i förskolan av den anledningen att den bidrar till barns utveckling och lärande inom många olika områden. LÄS MER

  5. 5. Ta tillvara dessa stunder : Om att som förskollärare balansera klokt mellan arbete i barngruppen och administration

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Linda Mustaniemi; [2023]
    Nyckelord :balans; administration; praktisk kunskap; mätbarhet; klokhet; resultat; beprövad erfarenhet; new public management;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker möjligheterna att finna balans i förskollärarrollen när det kommer till arbetet i barngrupp och det administrativa arbetet. Studien sker till största del på en förskola i Stockholmsområdet där jag själv arbetar som förskollärare, med undantag för vissa gestaltningar som skett på tidigare arbetsplatser. LÄS MER