Sökning: "fast fashion h m"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden fast fashion h m.

  1. 1. Reshoring in the Fashion Industry – An Actual Trend or Industry Window Dressing?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Svante Gummesson; [2023]
    Nyckelord :Reshoring; Fashion industry; Fashion conglomerates; Supply Chain Management; Manufacturing Sustainability; Global supply chains; Manufacturing Location Decision; Inditex; H M Group; GAP Inc; Fast retailing; Gap Inc.; PVH; Business and Economics;

    Sammanfattning : The research aims to determine whether there is a trend of reshoring among major fashion conglomerates and whether supply chain resilience and sustainable manufacturing may contribute to understanding this trend. The study takes a quantitative approach, using a combination of inference statistics and descriptive statistics. LÄS MER

  2. 2. Kan fast fashion bli hållbart? : en studie om samhällsstrukturers påverkan på omställningen mot en hållbar klädindustri

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Kivelä; Linnéa Thoresson; [2023]
    Nyckelord :Klädindustri; hållbar utveckling; cirkulära affärsmodeller; intressenter; strukturer; Clothing industry; sustainable development; circular business models; stakeholders; structures;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de produktionsgrenar som orsakar störst utsläpp och föroreningar i världen, vilket påverkar såväl de miljömässiga som sociala aspekterna. Omställningen inom denna bransch är därmed viktig för att framtida generationer och naturen inte ska behöva betala för den överkonsumtion som sker i världen idag. LÄS MER

  3. 3. Sustainability-Linked Bonds - A Case Study of H&M

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Waldemar Andersson; Larysa Karsayeva; [2023]
    Nyckelord :Sustainability-linked bond; fast fashion; green financing; transition;

    Sammanfattning : The thesis investigates the sustainability-linked bond issuance by fast fashion company H&M in the midst of the Covid-19 pandemic. The study contributes to existing literature by providing observations of real-world practitioners on the cost-benefit considerations of SLB issuance, in particular, challenging the notion of a "free lunch", conversely concluding that the greatest concern is attributed to potential reputational damage in the event of missed targets. LÄS MER

  4. 4. Konsumentattityder gentemot klädjätten H&M och dess hållbarhetsarbete : En kvantitativ studie på svenska konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Olivia Pihl; Edwin Kallur; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; consumer attitudes; greenwashing; transparency; fast fashion; green marketing; Hållbarhet; konsumentattityder; greenwashing; transparens; fast fashion; grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur konsumenter upplever klädföretaget H&M:s hållbarhetsarbete och vilka attityder som konsumenterna har gentemot företaget. Detta för att kunna skapa en ökad förståelse och kunskap kring hur hållbarhetsarbete kan påverka konsumentattityder. LÄS MER

  5. 5. Hållbar marknadskommunikation - Genuint ansvarstagande eller ett spel för galleriet? : En kritisk diskursanalys av H&M:s och Lindex:s hållbara marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linnéa Svensson; Rina Sekiraca; [2023]
    Nyckelord :Marketing Communication; Sustainability; Fast fashion; Critical Discourse Analysis; Framing; Public Relations;

    Sammanfattning : The climate crisis that the world is facing has resulted in a generally greater awareness about how climate friendly the products that we consume are. This has led companies all over the world to develop their sustainability marketing communication in order to attract consumers. LÄS MER