Sökning: "genus konflikt"
Visar resultat 31 - 35 av 48 uppsatser innehållade orden genus konflikt.
31. Med pojkar då smäller det, sedan är det klart : En studie om pedagogers syn på barnkonflikter ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens problemområde behandlar konflikthantering mellan barn på förskola och förskoleklass ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka hur pedagoger som arbetar med 4-6-åringar i förskola och förskoleklass hanterar och förhåller sig till konflikter mellan barn ur ett genusperspektiv. LÄS MER
32. Bäddat för trubbel? : En studie om pars konflikter med fokus på tillit, skam och genus
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Den här studien avser att, genom kvalitativa intervjuer med par, besvara frågan om hur vi kan förståpars konflikter och hanteringen av dessa utifrån begreppen tillit, skam och genus. Begreppen syftartill att ge en kompletterad förståelse för pars konflikter på mikronivå, samt till att kontextualiseradessa i förhållande till en samhällelig genus- och tvåsamhetsnorm. LÄS MER
33. Bråkiga pojkar och känslosamma flickor : En kvalitativ studie om förskolepersonalens föreställningar kring genus
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skapas och upprätthålls hos barn i ung ålder som går i förskolan. Vi har valt att fokusera på två olika förskoleavdelningar för att analysera hur personalen talar med barnen, men även hur barnen kommunicerar i leken. LÄS MER
34. Manskampen : En undersökning av maskulinitetens konstruktion i Karl Ove Knausgårds Min Kamp
Kandidat-uppsats, Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats syfte har varit att att undersöka maskuliniteten i Karl Ove Knausgårds Min kamp andre bok med utgångspunkt i Judith Butlers performativitetsteori och R.W. Connells teori om hegemonisk maskulinitet. LÄS MER
35. Gemenskap och utvecking i arbetslaget, en konflikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : Kan ambitionen att hålla en god gemenskap i arbetslaget vara en riskfaktor för gruppens kunskapsutveckling. Om det är så vilka faktorer kan tänkas sätta krokben för att ny kunskap ska kunna etablera sig mellan kollegor? Att arbeta med människor kräver förmågan att kunna lyssna in, ett sökande efter att förstå den andre. LÄS MER