Sökning: "granskning av läromedel historia"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden granskning av läromedel historia.

  1. 1. Läroböcker och kunskapsutveckling i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emelie Österlindh; Isabella Ekvall; [2024]
    Nyckelord :historia; historieundervisning; kunskapsutveckling; läroböcker; läromedel; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka huruvida läroboken är tillräcklig för att främja elevers kunskapsutveckling, eller om undervisningen behöver bestå av ett varierat underlag av läromedel. Från vår erfarenhet, både som elever och som verksam personal, har majoriteten av undervisningen utgått från läroboken. LÄS MER

  2. 2. Orientalism och läromedel? : En kritisk granskning av läromedel i Historieämnet på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Viktor Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med grund i tidigare forskning rörande didaktik och läromedel samt skolans rådande styrdokument har föreliggande arbete med stöd i orientalistisk teori ämnat synliggöra innehållet i läromedel i historia på högstadienivå. Syftet har varit att vid diskursiv dekonstruktion undersöka förekomsten av orientalism i det utvalda källmaterial genom att synliggöra hur stor plats Orienten och orientalen ges samt hur de gestaltas i detta källmaterial. LÄS MER

  3. 3. Bortom majoritetsrepresentationen – vad blir kvar? : En kritisk granskning av läromedel i historia för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Angela Nordlander; [2020]
    Nyckelord :HBTQ; kvinnor; jämställdhet; normer; representation; diskurs; historia; läromedel;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to understand the representation of women and LGBT in three contemporary history textbooks and two digital learning materials produced for the Swedish upper secondary school (gymnasieskolan). The focal point of the study is to analyze how much room the two groups has been given and how they are portrayed - this in contrast to men. LÄS MER

  4. 4. Historiebruk i läromedel : En läromedelsanalys av fyra läromedel i historia för åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Norrmén; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; läromedelsanalys; läroböcker; forntiden; vikingatiden;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de delar som berör forntiden och vikingatiden, i fyra utvalda läromedel för historia i årskurs 4–6. Analysen syftar till att undersöka om och hur dessa läromedel svarar på kursplanens uttryckliga krav på att undervisningen skall bidra till att eleverna utvecklar en förståelse för hur historia kan användas utifrån olika syfte och mottagare. LÄS MER

  5. 5. Den nordliga Orienten : En granskning av samisk historia i digitala läromedel ämnade för grundskola och-, gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Slettemo; [2019]
    Nyckelord :Sami; history; digital teaching materials; secondary school; primary school; stereotypes; orientalism; Samerna; Historia; Digitala läromedel; Gymnasiet; Högstadiet; Stereotyper; Orientalism;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyse how Samí history is portrayed in six digital teaching materials. The six teaching materials are intended for both primary school and secondary school. LÄS MER