Sökning: "halmstad högskolan 2017 samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 262 uppsatser innehållade orden halmstad högskolan 2017 samhälle.

  1. 1. Effekter av digitala verktyg i matematikundervisningen : En litteraturstudie om vilken effekt digitala verktyg i matematikundervisningen har på lärare och elevers inställning, elevers lärande samt klassrumsklimatet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Oskar Karlsson; Simon Ferman; Johan Petersson; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematikundervisning; klassrumsklimat; inställning; lärande; effekter;

    Sammanfattning : Till följd av den allt mer förekommande användningen av digitala verktyg i samhället, har skolan anpassat sig därefter. År 2017 fattades ett regeringsbeslut (U2017/04119/S, s.3) om att den svenska skolan ska värna om att utveckla en högt belägen digital färdighet för alla som är verksamma i skolans dagliga praktik. LÄS MER

  2. 2. ”av var och en efter hennes förmåga; åt var och en efter hans behov” : En litteratursociologisk och ekokritisk analys av Kazuo Ishiguros Never Let Me Go och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Envall; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; dystopi; skönlitteratur; förtryck; samhällskritik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks två dystopiska romaners samhällskritiska funktion och didaktiska potential för gymnasieklassrummet. Materialet som analyseras är Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (2017) (originaltitel The Handmaid’s Tale 1985) och Kazuo Ishiguros Never Let Me Go (2005) (originaltitel Never Let Me Go 2005). LÄS MER

  3. 3. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  4. 4. Gazing at Beverly Marsh : A Comparative Study of Stephen King’s It and Andy Muschietti’s 2017 Film Adaptation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Freja Lindqwister Viker; [2022]
    Nyckelord :Stephen King; Andy Muschietti; It ; the Male Gaze; sexual objectification; abjection;

    Sammanfattning : This essay explores and compares the depiction of the character Beverly Marsh in Stephen King’s novel IT and Andy Muschietti’s 2017 film adaptation. The literary analysis uses the theoretical concepts of Mulvey’s the Male Gaze, Bartky’s sexual objectification theory, and Kristeva’s abjection. LÄS MER

  5. 5. Vad finns det för problem i boken? : En läromedelsanalys om matematisk problemlösning i förhållande till det kreativa och det imitativa resonemanget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Lindsjöö; Johanna Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; problemlösning; imitativa resonemang; kreativa resonemang; årskurs ett;

    Sammanfattning : Problemlösning är enligt Skolverket (2017) kärnan i matematik och kan leda till att eleverna får en större förståelse för matematiken de utför. Rapporter och forskning visar att matematikundervisningen till stor del utgår från enskilt arbete i läromedel, vilket inte alltid främjar elevers inlärning i problemlösning. LÄS MER